Wat doet een accountant precies?

Ik vroeg me af wat je precies doet als je een accountant bent, heb al wat op internet gezocht maar ik hoop dat iemand mij een zo goed mogelijke uitleg kan geven van wat dit beroep nou precies inhoud.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een accountant (accomptant, rekenaar, rekenmeester) is iemand die beroepsmatig jaarrekeningen controleert, jaarrekeningen opmaakt of financiële administraties voert. Voor dit beroep is een speciale opleiding nodig. Ook is het mogelijk dat de accountant advies geeft.

Boekhouden. Een accountant is een boekhouder ; die houdt dus bij welke centjes en binnenkomen en welke centjes er uitgaan, en zorgt dat het sommetje klopt. Okee, dat is wel heel eenvoudig voorgesteld, maar uiteindelijk komt het aar wel op neer. Als je goed bent met cijfertjes en houdt van details en puzzelen, is het zeker niet de saaie baan die mensen sms denken / zeggen dat het is. Wel kantoorwerk waar je zeker je aandacht bij moet houden.

Financiele boekhouding controleren. En daarover een verslag over uitbrengen.

Een accountant in Nederland controleert de betrouwbaarheid van informatie en geeft daarover een verklaring af t.b.v. het maatschappelijk verkeer. Heel beknopt kun je zeggen een informatiedeskundige. Hij gaat niet intensief de werkzaamheden van de medewerkers van de financiële administratie doorlopen en bekijken, maar hij controleert vaak de wijze waarop de gecontroleerde organisatie zelf de betrouwbaarheid van zijn informatie in de gaten houdt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100