Wat doet een accountant precies?

Ik vroeg me af wat je precies doet als je een accountant bent, heb al wat op internet gezocht maar ik hoop dat iemand mij een zo goed mogelijke uitleg kan geven van wat dit beroep nou precies inhoud.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Accountancy is een HBO- of w.o.-studie.
Hij beoordeelt jaarverslagen, en geeft dan (al dan niet) een betrouwbaarheidsverklaring af. Een accountantsverklaring kost gauw zo'n 8500 euro.
Hij geeft allerlei financiële adviezen, bijvoorbeeld over het verkoopproces van een bedrijf.
Hij moet heel goed snappen hoe een boekhouding in elkaar zit, en daarmee kunnen goochelen.

Antwoorden (3)

Boekhouden.
Een accountant is een boekhouder ; die houdt dus bij welke centjes en binnenkomen en welke centjes er uitgaan, en zorgt dat het sommetje klopt.
Okee, dat is wel heel eenvoudig voorgesteld, maar uiteindelijk komt het aar wel op neer.

Als je goed bent met cijfertjes en houdt van details en puzzelen, is het zeker niet de saaie baan die mensen sms denken / zeggen dat het is. Wel kantoorwerk waar je zeker je aandacht bij moet houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt wel mee met de hoeveelheid kantoorwerk. Toevallig heb ik met een paar accountants te maken en ze moeten heel vaak bij klanten op bezoek om informatie te verstrekken of te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een accountant is geen boekhouder.
Dat is wel zo in het Engelse taalgebied maar hier gaat dat niet op.
Financiele boekhouding controleren. En daarover een verslag over uitbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een accountant in Nederland controleert de betrouwbaarheid van informatie en geeft daarover een verklaring af t.b.v. het maatschappelijk verkeer.
Heel beknopt kun je zeggen een informatiedeskundige.
Hij gaat niet intensief de werkzaamheden van de medewerkers van de financiële administratie doorlopen en bekijken, maar hij controleert vaak de wijze waarop de gecontroleerde organisatie zelf de betrouwbaarheid van zijn informatie in de gaten houdt.