Kun je worden ontslagen als je je werk niet meer aankunt?

Bijvoorbeeld inhoudelijk ben je een goede hulpverlener maar je kunt niet met een pc omgaan. Dit is wel nodig in deze tijd, alle corrrespondentie, verslaglegging etc, contacten met collega's gaan via de computer.
Mag een werkgever je in zo'n geval ontslaan?

Toegevoegd na 11 minuten:
Het gaat niet om mijzelf maar om een oom die al 31 jaar werkt bij die instelling.. had ik er natuurlijk gelijk bij moeten vermelden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Kimath
12 jaar geleden
Ja dat kan, hebben ze bij mijn vader op het werk veel gedaan.

Het beste antwoord

Al het probleem alleen maar ligt bij het PC gebruik is het niet zomaar mogelijk om iemand te ontslaan. De werkgever zal eerst moeten aantonen dat hij alles heeft geprobeerd om de werknemer bij te scholen in het gebruik van de computer. Jouw oom functioneert immers prima in zijn vak, alleen heeft hij niet de kennis om met de tegenwoordige tijd " mee te gaan ". Zowel de werkgever en de werknemer zullen hier inspanning voor moeten verrichten. En pas als alle inspanning is verricht, en er nog geen resultaat is, dan kan het UWV gevraagd worden om een ontslagvergunning. Maar dat gaat niet zonder goede verslaglegging en bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ben je nog in je proeftijd? Dan ben je makkelijker te ontslaan dan wanneer dat niet zo is.
Zoniet dan zullen ze toch een dossier aanleggen van wat er allemaal fout gaat, en jou moeten waarschuwen.
maar wees ze voor: ga een computercursus doen,
Misschien wil je baas wel (gedeeltelijk) mee betalen.
Vertel hem dat je het werk ontzettend graag doet, maar dat je merkt dat je problemen hebt met de pc, en dat je daar graag iets aan wilt veranderen.
En die pc is echt zo moeilijk niet als je denkt hoor
anneliez
12 jaar geleden
Niet zomaar zonder meer. Je werkgever zal je bijvoorbeeld gelegenheid tot bijscholing moeten geven. Dan kun je wel met de pc omgaan en is het probleem er niet meer. Ben jij niet bereid die bijscholing te volgen, dan heeft je werkgever wel een steviger ondergrond, want hij kan wel van je eisen dat je dat soort dingen wel kunt.
Ook is er een mogelijkheid dat je een andere functie krijgt, die dan waarschijnlijk een stuk minder interessant is. Mijn vader moest voor zijn werk veel naar klanten (accountantskantoor), maar was sociaal geen hoogtepunt. Die hebben ze op een gegeven moment weggepromoveerd, werd hoofd administratie, waar hij zogenaamd heel trots op was, maar wat eigenlijk totaal oninteressant was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja.. Zelf al als de werkgever je tesloom vind, een vriend van mij is daarom ontslagen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal liggen aan het werk dat je doet. Bij kantoorwerk zal dit waarschijnlijk een stuk minder snel om die reden zijn dan bij bijvoorbeeld orders picken. :)
Zo "zomaar" ontslaan zal zeker niet kunnen. Probeer er samen uit te komen. Ga dus in gesprek met je werkgever en leg het probleem voor. Hij heeft er misschien wel een oplossing voor of misschien jij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een vast contract hebt mag je werkgever je alleen ontslaan als hij een dossier opbouwt waarin hij aan kan tonen voor de rechter dat je niet functioneert .

Hier zijn vakbonden voor , om jou bij te staan met raad en daad bij een arbeidsconflict.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je werk niet aan kunt omdat je overbelast bent kun je niet ontslagen worden,je kunt je dan tijdelijk ziek melden en als je bent opgeknapt ga je er weer voor.Maar als je niet goed functioneert op je werk,ondanks een extra scholingstraject.Dan ben ik bang dat je wegens disfunctioneren wel ontslagen kunt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit hangt ervan af. Het gaat er namelijk om of er in je functieomschrijving staat dat je dit moet kunnen.
Indien dit er staat en je kan het niet, voldoe je niet aan de functie-eisen en kan je makkelijker ontslagen worden (een bakker die geen brood kan bakken wordt ook ontslagen).
Hier zal de werkgever je eerst op aan moeten spreken, bijvoorbeeld in een functioneringsgesprek.

Voor de rest staan medewerkers over het algemeen erg sterk, aangezien de werkgever een ontslag via het CWI moet regelen. Ook staan er in de wet enkele ontslagverboden, deze staan ook in de link in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja als je oom al 31 jaar bij de instelling werkt dan lijkt het me dat ze hem willen wippen, te dure kracht, maar ja ze kunnen hem niet zomaar ontslaan dus verzinnen ze wat.

Ik kwam me voorstellen dat je oom echt vlak tegen zijn pension aanzit.?
Laat het goed uitzoeken want je kan niet worden ontslagen om computers alleen zeker niet met zoveel dienstjaren en een cursus is zo gevolgd.
12 jaar geleden
ik denk het wel
want als je werk niet meer goed doet
en er zijn genoeg andere mensen die het werk
kunnen doen.
word die denk ik ontslagen