Heb je als dirigent van een kinderkoor perse een opleiding nodig?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben 16 en ik wil later graag een kinderkoor hebben. Ik wil dit alleen niet als hoofd beroep hebben maar meer als iets voor erbij zegmaar. Dus niet heel professioneel. Heb ik hier perse een opleiding aan bijv. het conservatorium voor nodig? Of zijn er ook bijv. speciale cursussen die je kan volgen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben 16 en ik wil later graag een kinderkoor hebben. Ik wil dit alleen niet als hoofd beroep hebben maar meer als iets voor erbij zegmaar. Dus niet heel professioneel. Heb ik hier perse een opleiding aan bijv. het conservatorium voor nodig? Of zijn er ook bijv. speciale cursussen die je kan volgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Nee hoor, het leiden van een kinderkoor of ander koor is nou typisch een bezigheid waar je helemaal geen diploma's voor nodig hebt. Net zoals je geen diploma nodig hebt voor het schrijven van een roman. Je geeft duidelijk aan, dat je er niet je beroep van wilt maken, en dan is het al helemaal niet nodig.

Er zijn geen (wettelijke) regels waar een dirigent van een kinderkoor aan moet voldoen, omdat het gewoon een hobby is, en het geen werkzaamheden zijn als advocaat, loodgieter of onderwijzer. Daar zijn natuurlijk wel regels voor wat betreft diploma's.

Maar nu de praktijk.
Als je een kinderkoor wilt, dan moet je zoiets opzetten, en organiseren. Kinderen (en vooral ouders) zullen ook een beetje verwachten dat het allemaal een beetje succesvol gaat. Want alleen maar iedere week wat zingen en oefenen is natuurlijk niet genoeg. Het leukste is natuurlijk, als dat koor heel goed gaat zingen, en je gevraagd wordt, om zo nu en dan eens ergens te zingen met je koor, of een concertje te geven. Want dan krijgt dat oefenen een doel. Je zult dus moeten werken aan het niveau van het koor.

En dan zal snel blijken, dat je er ook een beetje verstand van moet hebben. B.v. noten kunnen lezen, een heel klein beetje piano moet kunnen spelen, zó dirigeren dat het ook begrepen wordt door de kinderen, en zelf de techniek van het zingen een beetje onder de knie moet hebben.

Kortom: je zult heel snel zelf merken, dat je er iets voor moet gaan doen. Bv. een cursus muziektheorie, zanglessen, repertoirekennis en/of koordirectie.

Mijn advies: ga gewoon lekker aan de gang met dat koor, en je merkt vanzelf wat je nodig hebt, om het niveau op te krikken, zodat het echt een goed koor wordt. In dat geval zou je eens contact op kunnen nemen met een muziekschool in je buurt. Ze zullen je heel goed kunnen adviseren, wat voor jou de beste manier is om van je kinderkoor een succes te maken, en je attenderen op de mogelijkheid van het nemen van allerlei lessen.

Gewoon beginnen, en je merkt vanzelf wat je er voor nodig hebt. Veel succes en plezier met je kinderkoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt een cursus koordirectie volgen. Er zijn allerlei verschillende aanbieders, google er maar eens op. Voordat je er aan begint, moet je natuurlijk wel helemaal gek zijn op les geven aan groepen kinderen, bladmuziek kunnen lezen en bij voorkeur piano kunnen spelen (zodat je de muziek ook per partij 'voor kunt spelen').
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eran of het echt professioneel is als het gewon een simpel buurtelijk koor is niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deldel geeft toch al aan dat het niet professioneel is?