Ik zit midden in een arbeidsconflict en mijn werkgever wil mij een officiele waarschuwing geven ...

Wat houd zo'n waarschuwing in en wat zijn de consequenties???Graag snel,veel goede antwoorden ik zit erg omhoog.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Een officiële waarschuwing houdt in dat je, wel, een officiële waarschuwing krijgt.

Dat betekent dat je werkgever vindt dat jij iets fout doet, en dat dat verwijtbaar is. Het "officiële" houdt in dat de waarschuwing zal worden opgenomen in je personeelsdossier.

Verder zul je een officieel gesprek krijgen, en waarschijnlijk ook een brief waarin de waarschuwing staat vermeld.

Voor jou is vooral het feit van belang dat de waarschuwing in je personeelsdossier komt te staan. Dat betekent dat je werkgever bewijslast aan het verzamelen is.

Wanneer (de oorzaak van) het conflict niet wordt weggenomen, en je over enige tijd opnieuw een officiële waarschuwing krijgt, zorgt het personeelsdossier ervoor dat je werkgever veel sterker staat wanneer hij jou wil ontslaan - of dat nu met de normale opzegtermijn is, of op staande voet.

Toegevoegd na 3 minuten:

Wat betekent dit nu voor jou:

Als jij denkt dat de relatie kan worden hersteld, dan moet je daar nu hard aan werken. Het herstel van de relatie kan gebeuren door veranderingen in jouw gedrag, of doordat je met je werkgever tot overeenstemming komt - zeg maar iets als "als ik nu , wil jij dan ".

Als de relatie is hersteld, zorg er dan voor dat je daar bewijs van krijgt - bijvoorbeeld door een goede beoordeling, of - beter nog - door je werkgever expliciet te laten melden dat de waarschuwing is ingetrokken.

Als jij denkt dat de relatie niet kan worden hersteld, moet je je voorbereiden op ontslag. In dat geval kun je het beste snel op zoek naar een andere baan. Laat echter niet blijken dat je nu ongemotiveerd bent, want daarmee zal je werkgever alleen maar sterker komen te staan.

Raadpleeg in zo'n geval vooral een vakbond of een belangenorganisatie, zij weten heel goed waar je op moet letten om je werkgever zo min mogelijk munitie te geven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd + overigens doen sommige werkgevers het alleen maar om een dossier op te bouwen. hoe slechter hun dossier hoe hoger de ontslagvergoeding is die ze je moeten meegeven. als zij een volledig dossier hebben opgebouwd (functioneringsgesprekken die niet positief zijn, officiele waarschuwingen enz) dan kun je soms ook ontslagen worden zonder een echte ontslagvergoeding. voorzichtig dus, wie weet zijn ze al lang verder dan jij en willen ze sowieso van je af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je zeer uitgebreid antwoord op mijn vraag,morgen heb ik een gesprek met mijn leidinggevende,waarschijnlijk kom ik er dan zonder officiele waarschuwing vanaf.

Andere antwoorden (4)

een officiële waarschuwing houdt in dat je als je nog een officiële waarschuwing zou krijgen je ontslag krijgt

meestal krijg je 2 twee officiële waarschuwingen en daarna volgt zonder pardon ontslag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de hand van een x-aantal officiële waarschuwingen mag het contract verbroken worden.

Als je het er niet mee eens bent -> vakbond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien je niet vertelt waar het conflict over gaat, is het voor buitenstaanders lastig te beoordelen wat de waarschuwing zou kunnen inhouden. Ik zou zeggen: vraag het gewoon aan je werkgever. Dan vertelt hij of zij je wel hoe de zaken ervoor staan.

Hier vind je nog wat nuttige info over (wat te doen bij) arbeidsconflicten:

http://www.arbo-advies.nl/Arbeidsconflicten.htm

http://www.onderhandelen.nl/php/index.php?page=arbeidsconflict

http://www.arbeidsconflict.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling op het uitgebreide antwoord van Cryofiel wil ik je nog meegeven dat het van belang is dat je werkgever in de brief vermeld wat de consequenties zijn van deze waarschuwing. Je werkgever moet je namelijk goed informeren zodat jij weet waarom je die waarschuwing hebt gehad, jou de tijd en de ruimte en mogelijkheden bieden om dat op te lossen én over wat er gebeurd als de niet binnen een vastgestelde periode is gebeurd.
Ik zou ook willen afspreken met die werkgever dat deze waarschuwing er na een vastgestelde periode weer uit gaat als jij hebt laten zien dat dit niet meer speelt.
Een officiële waarschuwing is een serieuze zaak waar jij mee aan de slag moet. Je moet dan wel weten wat de gevolgen zijn en wat er precies van jou wordt verwacht.

Laat dit allemaal vastleggen en ook laten opnemen in je dossier. Dan kan je werkgever en jij daarop terugvallen en aantonen of je wel of niet aan deze eisen voldoet binnen de vastgestelde periode.
Dan is het eerlijk en meetbaar en heb je een kans om je te verbeteren.
Een goed werkgever hoort dit zo te doen!

Succes en laat je eventueel bijstaat door een externe deskundige op dit gebied (vakbond, jurist, juridisch loket in je gemeente).