Waarvoor is de tuchtcommissie ?

mijn vriend moet dalijk op zijn werk met de tuchtcommissie praten.Hij is verkeerregelaar. Maar heb geen idee waarover dat kan gaan ? En wat kan er in het ergste geval gebeuren?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedoel meer van : wanneer word een tuchtcommissie ingeschakeld? En wat doen hun ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een tuchtcommissie is een tussenstap tussen de directe chef en een rechtbank.
Blijkbaar is er iets fout gegaan waardoor het vermoeden is gerezen dat de persoon hiervoor gestraft zal moeten worden. Daar kan die persoon het al dan niet mee eens zijn, en zo nee dan kan hij naar de rechter stappen.
itsme
12 jaar geleden
Een tuchtcommissie onderzoekt of de beklaagde zich aan de gedragsregels van het beroep heeft gehouden. De werkwijze van een tuchtcommissie lijkt op die van de rechter. De commissie kan de klager en de beklaagde om toelichting vragen, getuigen en deskundigen horen en bewijsstukken onderzoeken. Aan het eind van de procedure beslist de tuchtcommissie of de klacht wel of niet gegrond is. De straffen die de tuchtcommissie oplegt, zijn bindend. De beklaagde moet zich houden aan de uitspraak van de commissie. De uitspraak kan een waarschuwing of een berisping zijn. De commissie kan ook beslissen dat de beklaagde zijn beroep voorlopig of helemaal niet meer mag uitoefenen.
De tuchtcommissie kan geen schadevergoeding toekennen, en ook geen boete of gevangenisstraf opleggen. Wel kan de klager na de tuchtrechtprocedure besluiten alsnog naar de rechter te gaan. Vaak is het mogelijk om in beroep te gaan tegen de uitspraak van de commissie. Sommige beroepsgroepen hebben hiervoor een apart beroepscollege, anderen verwijzen de klager voor hoger beroep door naar de rechtbank of het gerechtshof.

Overigens heb je bij je vraag niet vermeld of hij zelf onderzocht wordt of dat hij als getuige op moet treden, dat maakt nogal verschil, in het laatste geval loopt hij, uiteraard, geen enkel risico.