Is een behaald havo diploma evenveel waard als een mbo niveau 4 diploma voor vacatures?

Als ik vacatures zie op bijv. nu.nl staat er vaak MBO4 niveau bij, maar geen specifieke opleiding van MBO.
Betekent dit dat je met elke MBO niveau 4 opleiding of een HAVO diploma hier kunt werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (4)

Volgens mij wel, aangezien ze het anders erbij zouden noemen als het wel van belang was of een vereiste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij niet, een mbo niveau 4 opleiding is altijd een vakgerichte opleiding. (beroepsgericht)
De havo daarentegen is een basisopleiding, niet vakgericht dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MBO4 is wanneer deze het vakgebied bestrijkt wat je gaat beoefenen, veel meer waard dan HAVO.
Maar ook in zijn algemeniteit is MBO4 een zwaarder diploma dan HAVO.
Ook bij HAVO heb je afstudeerrichtingen, dat is dan weliswaar geen specifieke vakrichting maar wel een voorbereiding daarop.
Dus is HAVO minder specifiek maar ook minder diep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een VWO diploma staat gelijk aan een MBO4 diploma. Een HAVO diploma is in die zin minder waard.