Een rij opleiding wordt duur door:
- Persoonlijke begeleiding. Veel tijd wordt besteed aan het in de auto (of simulator) zitten en 1 op 1 begeleid te worden. De persoon die deze begeleiding doet moet ook betaald worden.
- Gebruik van materialen, auto's, brandstof, simulator, gebouw waar de lessen gegeven worden.
- Geen subsidie, sommige opleidingen krijgen vanuit de overheid een subsidie (hbo, mbo en dergelijke) voor een rijopleiding geld dit niet, daarom betaal je de werkelijke kosten.
- Kleine schaal. Een opleiding die door 1000 man gevolgd wordt heeft bepaalde kosten voor het samenstellen van een lespakket en dergelijke die over veel studenten verdeeld kunnen worden, rijopleidingen hebben relatief weinig studenten en daarom kunnen de kosten ook maar over een paar studenten verdeeld worden. Stel dat dit soort kosten per jaar 50.000 euro zijn, met 1000 man kost dit per persoon 50 euro, met 50 studenten per persoon 1000 euro.
- Tijdsduur van de opleiding. 2 dagen per week gedurende een half jaar is een behoorlijke opleiding. Dat komt neer op 100 euro per lesdag. Als je je bedenkt dat je als instructeur per dag een stuk meer dan die 100 rekent zie je dat het bedrag eigenlijk wel meevalt.

Persoonlijk vind ik 5000-7000 euro nog

Toegevoegd na 31 seconden:
+meevallen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat voor de één duur is, is voor een ander niet duur. Als jij een inkomen hebt op bijstandsniveau, is 5000 een kapitaal. Als je een inkomen hebt van 4000 is die 5000 natuurlijk peanuts. Duur is eigenlijk relatief zou je kunnen zeggen.

Waarom is de opleiding tot piloot worden zo duur, waarom zijn alle dure opleidingen zo duur? Moeilijk uit te leggen....hangt af van de kennis die gedeeld moet worden, materiaalgebruik, hoeveel mensen zijn er arbeidstechnisch voor nodig en wat zijn de onkosten daarvan. Alles wordt berekend naar de onkosten die gemaakt moeten worden, met daar bovenop nog een winstmarge.