Kappersopleiding bij roc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kappersopleiding duurt twee jaar waarna het mogelijk is een verdere opleiding te volgen. Een minimum vereiste voor de kappersopleiding is een vmbo-diploma. Daarnaast moet de student minimaal 16 jaar oud zijn. Na de twee jaar durende opleiding beheerst de student de basistechnieken van niveau 2 en kan hij of zij zelfstandig aan het werk. Het is ook mogelijk om verder te gaan met niveau 3, waarbij de student zich vooral verdiept in de verzorging van het haar en de hygiëne. Een student die niveau 3 heeft afgerond mag zich all-round kapper noemen.

Er zijn twee verschillende manieren waarin de student de opleiding kan volgen, namelijk:

1. BBL (beroepsbegeleidende leerweg). Deze opleiding duurt 2 jaar en bestaat uit 20% theorie (school) en 80% werk; een of twee dagen in de week naar school naast het werk.
2. BOL (beroepsopleidende leerweg). Deze opleiding duurt 2 jaar en bestaat uit 60% theorie (school) en 40% beroepspraktijkvorming, waarbij de student stage loopt.