Wat is de juiste manier om te bepalen of je met een opleiding in loon vooruit gaat?

Over een half jaar hoop ik af te studeren als bedrijfkundige informaticus op hbo niveau. Nu zit ik na te denken om een master te gaan doen. Ik vraag mij alleen af of dit de investering wel waard is. Is hier achter te komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het je om de grootste hoeveelheid geld gaat, adviseer ik je om onmiddellijk te gaan werken en een krantenwijk erbij te nemen.

Misschien is het werk zelf nog een variabele? Dan zou je kunnen overwegen of je nog veel meer wilt weten, of dat het tijd is om toe te gaan passen.
Welke banen kun je nu al krijgen? Wat ligt in het verschiet als je je master haalt? Loop je daar warmer voor of niet?

Of misschien kan het nu al wel, leuke functies, maar zit de crisis in de weg bij het vinden van die baan. Als je het vak inhoudelijk leuk vindt, studeer dan nog wat door.

Lijkt me een belangrijker en zwaarwegender criterium dan het loon zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op monsterboard wordt vaak het salarisindicatie aangegeven. Hiermee kun je bepalen of het nodig is een hoger opleiding te doen. Voor de meeste ICT-baantjes wordt over het algemeen een HBO-opleiding gevraagd.
Het verschil tussen MBO en HBO is bijvoorbeeld best klein.

Je moet ook kijken wat je er mee wil bereiken? Wat wil je precies gaan doen? En is meer studie-ervaring relevant?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met investering bedoel je of je 'verzekerd' bent van een goeie/betere baan. Die verzekering kan niemand je in deze tijd volledig geven. Dus val je vooral terug op je gevoel en de vraag of een masteropleiding je veel plezier zal opleveren.
Ik ken je leeftijd niet exact, maar ik zou voor een dergelijke opleiding kiezen. Mij lijkt het altijd gunstiger en we hopen gewoon op betere tijden over 2 à 3 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer loon verdienen is natuurlijk een prettige bijkomstigheid, maar als dat je enige motivatie is om je master te gaan halen is, zou ik het op dit moment niet doen. Ik zou eerst een tijdje gaan werken en dan kijken of je vindt dat je voldoende bent opgeleid of dat je je nog meer wilt bekwamen op jouw vakgebied. De enige goede motivatie is in dit geval de intrinsieke motivatie. Je moet je master gaan halen omdat je dat wilt, want hoe het financieel uitpakt is en blijft koffiedik kijken.
Als je het wel leuk vind om je master te gaan halen, zou ik dat zeker doen, want een je opleiding betaalt zichzelf over het algemeen wel terug, zeker als je deze kennis en enthousiasme voor je vak weet uit te stralen. Op welke termijn dit gebeurt valt echter niet te voorspellen.