Mijn contract bij mijn werkgever wordt niet verlengd. Nu zijn mijn directe collega's bezig mijn reputatie kapot te maken, kan ik hier iets tegen doen?

we werkten met 5 vrouwen in 1 kantoor, ik bemoeide me met niemand en wou ook niet omgaan met de anderen, we werken allemaal op detacheringsbasis en mijn contract wordt niet verlengd. Ik heb geen behoefte aan contact met mijn collega's, nu niet en ook niet toen ik nog niet wist dat mijn contract niet verlengd zou worden. Mij wordt verweten dat ik geen contact wil met de rest en sinds ze weten dat mijn contract eindigd, zijn ze me binnen het bedrijf zwart aan het maken. Op die manier kan ik waarschijnlijk een andere baan binnen dat bedrijf wel vergeten. Tot het einde van mijn contract werk ik thuis, mijn werkplek is inmiddels zelfs al ingenomen door een ander, ik kan dus niet meer op het bedrijf zelf werken, maar is er niets te doen tegen het op deze manier kapotmaken van iemand?

Toegevoegd na 37 minuten:
@bestevaer: het supergoede getuigschrift heb ik allang binnen, maar wat heb ik aan een supergoed getuigschrift als mijn reputatie me vooruit gaat? Overigens, mijn (oud-collega's) lezen hier denk ik ook mee.
Socialer opstellen? Ik heb er geen behoefte aan om alles uit mijn leven te delen met collega's, ze weten inmiddels al teveel van me, hetgeen tegen me gebruikt is. Enige fout die ik heb gemaakt is om niet zelf naar de baas te stappen. Het is net alsof je tegenwoordig verplicht bent om op een "bepaalde" manier met collega's om te gaan, alsof het je beste vrienden zijn, mijn vrienden kies ik zelf, collega's moet je 40 uur p/wk mee samenwerken en dat is het enige!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Ik heb ook een keer zoiets meegemaakt. Niet dat ze allemaal over me praten. Daar werkten 120 mensen. Natuurlijk zitten er dan mensen die je niet mogen, en je weg willen hebben. Ze probeerden je weg te pesten. Maar ik stond daar boven. Mijn inzet was goed, hoewel het management daaraan twijfelde. Dit kwam mede door mijn lieve collega's van toendertijd (synisch bedoeld). Maar ik werd gewaardeerd door de klanten. Mijn laatste dag op het werk werd door velen opemerkt, terwijl ik het maar aan 1 klant had doorgegeven. Ik ging die dag naar huis met veel cadeau's, ik kon het bijna niet meekrijgen.

Ik kreeg ik een andere baan. Geweldige baan, meer salaris, beter management. Ook 5 werknemers. Maar ook daar werken mensen die
niet bij me passen. Ik heb hier geen problemen mee. Op het werk ga ik oppervlakkig met dat soort mensen om. Gewoon normaal doen tegen elkaar, en niet teveel vertellen over je priveleven.

Voordat ik bij het andere bedrijf weg was heb ik gevraagd of ik een soort contract met ze kon opstellen. Daarin stond; dat ik binnen een jaar als het bij mijn nieuwe baan niet ging of wat dan ook kon ik bij ze terugkomen als werknemer. Dit formulier was 2 keer ondertekend door mij en de
Filiaalmanager. Niet dat ik het nodig heb gehad, maar dit soort dingen is handig om te overleggen voor het geval dat.

Succes he, als je je goed inzet en je minder aantrekt van wat andere mensen over je zeggen dan komt alles goed. Ik ben het bewijs 
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je gwennetje, jij weet dus ook hoe het is. Ik heb al kwetsende antwoorden gehad, sommige mensen hebben het waarschijnlijk altijd alleen maar goed gehad en weten niet hoe "lieve" collega's je leven kapot kunnen maken. Ik heb de laatste jaren het nodige achter de rug, was echt blij dat ik mijn leven weer een beetje op orde had, heb me een jaar echt volledig ingezet voor deze baan, heb zelfs vorige week nog overuren gedraaid tot 22 uur 's avonds en er zijn nooit klachten over mijn werk geweest, echt nooit! Ik heb dan ook een super goed getuigschrift gekregen. Ik ben helaas alleen nogal gevoelig, ook voor sfeer en heb door allerlei cursussen geleerd om me af te sluiten voor negatieve dingen, maar ook dat is waarschijnlijk niet goed. Het enige wat ik wou was mijn werk doen en dat is me dus niet gegund, het gaat overigens over een bedrijf met een paar duizend werknemers en het bedrijf voor wie ik er gedetacheerd was doet echt alle moeite om me aan het werk te houden, als het niet daar is, dan wel ergens anders. Mij maakt het niet uit, werk is werk en er zal gewoon brood op de plank moeten komen.
Het liefst ga ik dus ook oppervlakkig met mijn collega's om, voor mij hoef je geen vrienden te zijn om goed te kunnen samenwerken.
Kristal
13 jaar geleden
Ha Bitch, het eerste deel daar kan ik in meevoelen. Dan zeg je:citaat: als het niet daar is, dan wel ergens anders. Mij maakt het niet uit, werk is werk en er zal gewoon brood op de plank moeten komen. Halloo, het maakt je wél uit! Het zou heel goed kunnen dat je je thuis voelt bij een andere groep mensen. Ik ben net als jij pas gescheiden, verhuist etc. maar werk met 5 collega's met wie ik goed overweg kan en dat is een zegen. Als je dus blijkbaar gevoelig bent voor sfeer is het belangrijk dat je bij prettige mensen terechtkomt. Is dat er niet op het bedrijf waar je werkt? Dan kan je zelf iets anders zoeken, en aangeven bij het solliciteren dat je wel degelijk sociaal bent. Jammer dat je jezelf Bitch noemt als je dat niet bent, je zet mensen hierdoor op het verkeerde been.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
check je inbox ff
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben idd geen bitch, die naam is ontstaan in een andere tijd. Was ik maar een bitch, dan had ik het een stuk eenvoudiger in het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, Gwennetje, je leeft tenminste met mensen mee die het moeilijk hebben!

Andere antwoorden (13)

Jezelf socialer opstellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo heel raar advies. Geen contact willen met je collega's is over het algemeen wel erg schadelijk voor je carrière.
Hier is een mooi woord voor 'Mobbing' kijk eens op de site hieronder (als bron). Hier kun je kijken wat je er tegen kan doen en hoe je er mee om gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is uiteraard niet netjes, maar lastig om effectief tegen op te treden. Je baas is wel verplicht om je een "veilige" werkplek te bezorgen, maar vaak zijn de pesterijen zo sneaky dat het soms lastig is de vinger op te leggen.

Ik vraag me af of je nog wel met zulke collega's zou willen werken. Misschien moet je op zoek gaan naar een baan met leukere collega's die minder achterbaks zijn.

Je zou in een gesprek met je baas kunnen aangeven hoe de zaak volgens jou in elkaar zit, maar als het besluit al genomen is om je contract niet te verlengen is dat lastig weer terug te draaien.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de situatie te akelig aanvoelt meldt je je toch gewoon ziek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziekmelden is nooit een oplossing voor een conflict. De werkgever en bedrijfsarts gaan niet akkoord met een ziekmelding als er geen sprake is van (aantoonbare) ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weglopen voor iets wat je rot vind heeft geen zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vindt*
Wordt socialer want nu ben jijje baan kwijt dat is klote je komt niet zo makkelijk aan een baan meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrouwen met elkaar en onder elkaar, daar kan het sneaky aan toe gaan.

Je collega's kies je niet, je bent er toe veroordeeld. Binnen de werkuren neutraal mee omgaan en daarbuiten je eigen vrienden kiezen. Je goed recht!

Vraag alvast een getuigschrift over de periode dat je er gewerkt hebt. Als je dat binnen hebt, laat je de rest gewoon afglijden. Walgelijk, zo'n sfeer!

En je vindt best wel iets. Het gaat niet om de kwaliteit van je werk, maar om de sfeer en dat kun je bij een volgend sollicitatiegesprek prima aangeven.

Succes, en sterkte met de laatste loodjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet daar niet eens willen werken. Zoek een plek waar je weinig collega's, geen collega's of in ieder geval ook mannelijke collega's hebt. Koop het boek "hoe wordt ik een rat" en leer van de dingen die nu fout zijn gegaan want anders heb je straks weer t zelfde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een zelfgekozen nickname als Bitch 62 vraag ik me af hoe sociaal jij naar je collega's bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat mijn nickname er niet toe doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat kikobob gelijk heeft, je wil zijn hoe je jezelf omschrijft.
Er is een tussenweg, tussen geen contact en je hele leven delen met je collega's.
Je kan best heel oppervlakkig contact hebben.
Als je werkt en je hebt te maken met collega's dan zal je je daar ook sociaal in moeten opstellen, je kiest je collega's niet uit maar brengt wel veel tijd met elkaar door.
Als je jezelf afzondert, kom je in een vrijwel onmogelijke positie, zoals wel blijkt uit jouw ervaring.

Denk er nog eens goed over na op welke manier je om kan gaan met mensen, zonder gelijk je leven met ze te delen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even iets over je laatste zin, je moet ermee samenwerken, met die collega's.
Dat is echt onmogelijk als je geen contact wil, samen werken betekend contact met elkaar hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb me nooit afgezonderd, maar in het verre verleden heb ik geleerd dat alles wat je tegen collega's verteld tegen je gebruikt kan worden, als het ze goed van pas komt. Na deze ervaring te hebben opgedaan, bepaal ik dus zelf wat ik met collega's doe, wat ik ze vertel en hoeveel contact ik met ze heb. Ik kom op mijn werk om te werken, niet om mijn privéleven met mijn collega's te delen (en misschien is dat niet altijd even sociaal, maar is het zo moeilijk om ook de mening van anderen te respecteren?). En ook niet om roddels over andere collega's te horen, of om 2 uur lang collega's van andere afdelingen op de koffie te hebben omdat dat zo gezellig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk helemaal je eigen keus hoe jij met je collega's omgaat, maar je vraagt je nu wel af wat je kan doen, nu de situatie zo is dat jouw reputatie door je collega's kapot gemaakt wordt.
Niet terecht, dat ben ik met je eens, maar
een andere manier van contact met je collega's had dit wellicht kunnen voorkomen.
Dus kijk ook even naar je eigen aandeel hierin. Jij verwacht van jouw collega's dat ze jouw mening respecteren, maar je hebt ook weinig respect voor de manier waarop je collega's met elkaar omgaan. Dat is jouw manier niet, prima, maar veroordeel het niet, want dan doe je in wezen hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb wel degelijk respect voor de manier waarop mijn collega's met elkaar omgaan, van mij mogen ze privè alles met elkaar doen, zo lang ze dat maar niet ook van mij verlangen, ik heb die behoefte niet.
Je bent inderdaad - en niet alleen 'tegenwoordig' - verplicht om op een bepaalde manier met je collega's om te gaan. Natuurlijk is het heel erg als je zwartgemaakt wordt, maar kun je echt in alle eerlijkheid zeggen dat je jezelf helemaal niets kunt verwijten?

Het lijkt erop dat je het moeilijk vindt om de balans te vinden in het contact met je collega's. Je wilt sowieso geen contact met hen, en dat had je ook al niet voordat je wist dat je contract zou eindigen. Het is niet raar dat dat je kwalijk wordt genomen, je hoort op een collegiale manier met collega's om te gaan.

Dat lijkt te zijn waar het fout is gegaan: je hebt te veel gedeeld met je collega's, dat is tegen je gebruikt. (En dat is ook heel fout, laat ik daar duidelijk over zijn.) Je hoeft geen beste vrienden met je collega's te zijn, maar het lijkt erop dat je bent doorgeschoten naar het andere uiterste.

Collega's zijn inderdaad mensen met wie je 40 uur per week samenwerkt. Daar is geen grote vriendschap voor nodig, maar wel sociale omgang. Dat wil zeggen dat je ze niet je diepste geheimen vertelt, maar bijvoorbeeld wel een praatje maakt over wat je in het weekend hebt gedaan. Oppervlakkige onderwerpen waar je het met een kennis over kan hebben, zonder je diepste zielenroerselen te delen. Dat beetje sociaal gedrag smeert de raderen, zorgt ervoor dat je goed kunt samenwerken. Hou je je helemaal bij jezelf, dan kun je niet echt goed samenwerken, en je kunt verwachten dat dat schadelijk is voor je carrière.

Dat heb je, nog afgezien van het zwartmaken, ook al gemerkt. Als je je niet gedraagt als lid van het team, wordt je verwijderd van het team. Jij wilde geen contact, en je hebt je wens gekregen; je hoeft niet meer op je werk te komen waar contact met die collega's onvermijdelijk zou zijn, en als je contract afloopt hoef je helemáál niet meer met ze samen te werken.

Maar nu blijkt dat dat schadelijker is dan je had ingeschat. Opnieuw afgezien van het zwartmaken op zich, had je überhaupt gedacht dat je veel kans zou maken op een baan binnen hetzelfde bedrijf? Waarom zou een ander onderdeel iemand aannemen van wie bekend is dat hij niet sociaal om kan of wil gaan met collega's? In de ogen van een manager is dat - terecht - een arbeidsconflict waiting to happen.

Mijn advies: maak je contract af op de beste manier binnen je vermogen, zorg ervoor dat je niets te verwijten zal zijn over de kwaliteit van je werk. En ga solliciteren bij andere bedrijven waar je een nieuwe start kunt maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat er niet om dat ik NIETS met mijn collega's wil delen, alleen dat ik het zelf bepaal wat ik deel. Ik ging goed met mijn collega's om, toonde wel degelijk interesse in hun dingen (zieken kinderen, kapotte auto's, verbouwingen etc), maar aanschijnend niet genoeg? Ik besprak ook wel dingen uit mijn leven met collega's, maar het is nooit goed? Ik hoef gewoon niet zo nodig contact met mijn collega's buiten het werk om en ze hoeven ook niet mijn complete leven te kennen, is het werkelijk nodig om zowel op de werkvloer als daarbuiten met elkaar om te gaan en is het zo vreemd als je dat niet wil? Ik heb 2 hele moeilijke jaren achter de rug, met een echtscheiding, verhuizing naar de andere kant van het land etc., maar ik vind het niet belangrijk dat ik het daar constant over heb op het werk. De problemen die ik privè heb, los ik zelf op. Ik ben gewend mijn problemen zelf op te lossen, ben geen prater, dus ik hou mijn problemen liever voor mezelf. Is ook een kwestie van respect toch? Je hoeft geen vrienden te zijn om te kunnen samenwerken, maar laat elkaar wel in de waarde. Helaas is dat voor veel mensen heel erg moeilijk te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik heb geprobeerd je een spiegel voor te houden, lees zelf je vraag nog maar eens en kijk hoe die overkomt. Doe ermee wat je wilt. Zelf vind ik - naast de verontwaardiging over wat ánderen allemaal fout doen - zelfreflectie ook belangrijk.
amigo
13 jaar geleden
geheel mee eens Suzy +
Sociale omgang is een complex gegeven,ik heb met je te doen.Misschien is het zwart maken van jou, het werk van een collega,die veel invloed heeft op de groep.
Pesten bevoorbeeld word ook maar door enkelen gedaan en met stilzwijgen van de meerderheid gedoogd.
Hoe je uit deze vicieuze cirkel geraakt ?Tracht de leidster ,vermits het allemaal vrouwen zijn ,te isoleren.die zal zich wel weren ,let daar voor op.
Nog een tip ,durf ook naar jezelf te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat je meer moet opkomen voor jezelf laat wat van je horen en laat niet over je heen laten lopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je gekeken of er in jouw bedrijf een vertrouwenspersoon is. Deze mensen kunnen je aanhoren en kijken met welke tips dat je vooruit kunt. Ga hiermee niet in je eentje aan de slag want dat is doodvermoeiend en fustrerend. Durf ook te kijken naar jouw eigen inbreng en daarvoor de verantwoordelijkheid te nemen voor de gevolgen. Dit kan erg helpen bij het in dialoog gaan als je dat nog wil.