hoe kan ik leren terug geven op geld

ik zou graag in de horeca willen werken ( zaal ) maar daar moet je met geld tellen en ik wil weten hoe je gemakkelijk geld kan terug geven bv ze vragen de rekening die 15,50€ is en ze geven een briefje van 20 hoeveel moet ik terug geven ? zo dingen kan ik niet goed en mss zijn er mensen die gemakkelijke truckjes weten voor dat je het in je hoofd kan berekenen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
39.6K

Antwoorden (8)

eerst rond je die 15.50 af naar het eerstvolgende ronde getal, en dat is 16.
je geeft dus 50 ct terug, en dan zit je op 16.
van 16 naar 20 is 4, dus je geeft er nog 4 euro achteraan.
je werkt dus vanaf de rekening terug naar het gegeven bedrag.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, 'naar boven tellen'. Na een tijdje zul je ook vanzelf zien dat het handig is als de klant er 'iets bij geeft'.
Het is een kwestie van oefenen, hoe meer je het doet hoe makkelijker het gaat.
Ik ken niet echt truckjes, behalve de al zeer duidelijke uitleg van Rieneke hierboven.

Oefen het gewoon eens thuis samen met iemand, ik verwacht dat als je dat doet, dat het best wel meevalt voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf zie ik gelijk dat het 4,50 is. Als er geen kassa is die het voor je berekend lijkt het mij moeilijk voor jou dit werk te gaan doen.

Maar zoals hierboven al uitgelegd is,
je krijgt 15,50, het eerstvolgende hele bedrag is 16 euro, je geeft sowieso 50 cent terug. En 20-16 = 4 euro. Dus totaal geef je 4,50 terug.

Vb 2:
Iets kost 13,20

Persoon geeft jou 20 euro.

Eerstvolgende hele bedrag is 14 euro, je geeft dus sowieso 80 cent terug. Het verschil tussen 14 en 20 is 6, dus je geeft 6,80 terug.

Wisselgeld = Geld dat je ontvangt - subtotaal

Dus iets kost 10 euro, je krijgt 50 euro. Dan doe je: 50 euro ontvangen - 10 euro subtotaal = 40 euro wisselgeld

Als je bijvoorbeeld 14,20 krijgt, en iemand betaalt met 20 euro. Dan kan je ook zeggen: Heeft u misschein nog 20 cent erbij? Want dan betaald die persoon 20,20. En dan is het wisselgeld gewoon 6 euro.

Want 14,20 + 6 = 20,20

Er zijn verder geen trucjes hiervoor, gewoon leren hoofdrekenen, en oefen wat thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je als serveerster met een portemonnee van de zaak afrekent aan tafel, heb je niet altijd hulp van een kassa.

Als je rekenen erg moeilijk vindt, is het niet echt aan te raden in de horeca te gaan werken. Je baas zal liever iemand hebben voor wie dat minder moeite kost.

Leren geld terug te geven, dat is elke dag vanaf nu gaan oefenen. Thuis. Sommen maken. Oefenen met je moeder/vader. Misschien dat je het zo gaat leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf ook geen rekenwonder, en heb ook lang in de horeca gewerkt. Afgezien van het feit dat je al snel beter wordt in hoofdrekenen, (wij kunnen er niets aan doen, we zijn gewoon van de rekenmachine-generatie) is er gelukkig een waterdichte rekenmanier, waar bij je nauwelijks hoeft te reken: je gaat gewoon "naar boven tellen"

Stel er komt een klant die rekent 12,70 af:

1. Leg altijd het geld dat je van de klant krijgt OP de kassa, (dus niet er in) bv 20 euro briefje (dit om misverstanden te voorkomen: "ik gaf toch een briefje van 50??")

2. Pak het wisselgeld uit de kassa. Je begint met de centen, daarna pas de euro's.
-tel 70 cent naar boven (is 13 euro) -je pakt30 cent
-tel 13 euro naar boven (tot 20 euro) -je pakt 7 euro)

Neem rustig je tijd, het gaat in het begin misschien langzaam, maar het is belangrijker dat je het goed aanleert, en geen fouten maakt, dan dat je heel snel bent. Mensen vinden het niet leuk als het wisselgeld niet klopt en je baas wil ook niet meer geld kwijt dan nodig. Het wisselgeld moet altijd kloppen!

Je zult zelf verbaast zijn hoe snel je het oppakt. Hou altijd het systeem erin, dan kun je geen fouten maken, ook niet als iemand je afleidt.

succes, werken in de horeca is gezellig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd terugtellen.

Het kost 15,50
De klant geeft 20

Je hebt die 20 euro in de hand en dan ga je vanaf die 15,50 tellen tot de 20 euro.

Je pakt 50 cent, dan heb je al 16 euro, vervolgens ng 4 euro en je hebt 20 euro!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees vooral niet bang om rustig je tijd te nemen voor het uitrekenen van het wisselgeld. Liever iets meer tijd dan dat klanten teveel wisselgeld terugkrijgen toch? Je kunt dit trouwens vantevoren goed oefenen met 1 van je ouders of een vriend(in). Laat ze maar de meest gekke bedragen wisselen. In ieder geval geef ik je de tip als er 95 cent achter de komma staat deze af te ronden naar een hele euro. Bijv. iemand moet 20,95 euro betalen en geeft 25 euro. Van die 95 cent maak je een hele euro, dan geef je hem dus 4 euro terug en nog 5 cent omdat je die naar boven hebt afgerond. Doe je best en mss hoef je helemaal niet te wisselen en houd je een mooie fooi over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het allermakkelijkste is doortellen naar het bedrag dat er gegeven is.

Voorbeeld: er wordt betaald met 20 euro, de rekening is 15,70

Je gaat dan je geld pakken en hardop aan de klant door tellen
tot je weer bij 20 euro bent.