Een verkeer studie keuze is ook een reden voor vervroegd college geld boete?

Hallo,

Ik ga binnenkort stoppen met mijn 2e hbo studie.
( 1e studie : September tot December gevolgd,
2e studie: September tot Januari gevolgd.)

Ik denk erover om eerst een half jaar te gaan werken.
Maar als ik weer volgend jaar wil beginnen met eventueel een 3e hbo studie, is dan de college geld boete ook voor mij van toepassing?

Ik bedoel daarmee te zeggen dat ik als 1e jaars eigenlijk al 2 jaar erop heb zitten en daardoor al in mijn 3e jaar de boete moet betalen?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens de huidige plannen van het kabinet heb je 1 jaar speling in de bachelor fase en 1 jaar in de masterfase.

In het geval van een 4jarige HBO Bachelor mag je er dus 5 jaar over doen. Jij zult in totaal 6 jaar studeren (ervan uitgaande dat je in je 3e studie geen vertraging oploopt). Het laatste jaar moet je dan waarschijnlijk inderdaad € 3.000,- bovenop het wettelijke collegegeld betalen.

De plannen zijn echter nog niet definitief en er kan nog het e.e.a veranderen. Ook weet ik niet zeker of bij het vroegtijdig stoppen het ook als een heel jaar telt.

Ik zou je daarom willen adviseren om je vraag ook voor te leggen bij de Studentenlijn van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). Op de website van LSVb kun je meer info vinden.