Hoe kan ik meer zelfvertrouwen uitstralen?

bij het solliciteren krijg ik te horen dat ik niet genoeg zelfvertrouwen uitstraal - wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Door mensen in de ogen aan te kijken als ze tegen jou praten, of als jij tegen ze praat.
Door duidelijke taal te spreken
Lees jezelf in en bereid je voor voordat je een gesprek hebt zodat je ongeveer weet wat er gaat komen.
Door rechtop te zitten en niet te "friemelen" met je handen.probeer ze in elkaar te vouwen,op tafel of op je benen te leggen.
Zorg dat je weet wat je kan en wat je waard bent, haal deze info uit ervaring met eerdere banen en gesprekken.

Onthoud de gesprekken die mis zijn gegaan en ga thuis na waar het mis ging,zodat je bij een volgend gesprek niet in dezelfde "valkuil"stapt.

Deze tips gebruik ik zelf, ik ben ook geen ster in sollicitatiegesprekken...

ik hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Sterke mensen weten waar ze goed in zijn en wat ze minder goed kunnen. Jezelf goed kennen en trots zijn op wie je bent. Dat helpt dus enorm.

Dus: weet waar je goed in bent en wees daar trots op.
Weet ook waar je minder goed in bent en verstop die niet. Ook niet voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rechtop staan
Borst voorruit
Oogcontact maken
Benen lichtjes uit elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de tips van Ineke heel goed (+) dus dat kun je zeker proberen.

Zelf denk ik wel dat het (op een heel klein beetje bijschaven na) een soort natuurlijke houding is, je hebt het of je hebt het niet (helaas). MAAR het is ook een kwestie van leeftijd en ervaring, en bij de één bouwt het sneller op dan bij de andere

Zelf stoort me daar wel een beetje bij dat er mensen zijn, die niks weten en geen knip voor de neus waard zijn maar met een air rondlopen, je wilt het niet weten. Als ze daar tijdens een sollicitatie niet doorheen prikken blijft het lastig.

Als je er van jezelf moeite mee hebt moet je heel erg uitkijken dat je niet heel onnatuurlijk overkomt met je "aangemeten" zelfvertrouwen.

Ik ga er trouwens wel van uit dat je niet naar een functie solliciteert waar het uitstralen van zelfvertrouwen de BASIS van de functie is (bijv woordvoerder van een crisisteam of zo).

Misschien helpt het ook nog om zo'n opmerking over JOUW zelfvertrouwen te zien als een tekortkoming van de andere kant. Tenzij je echt je mond niet opendoet moet een ervaren interviewer de info echt wel uit jou kunnen krijgen, ook als je niet zo veel bla bla hebt.
13 jaar geleden
Beantwoord dat met een tegenvraag. "Is veel zelfvertouwen _uitstralen_ een eis voor deze functie?"

Zorg dat je de nadruk legt op het woord uitstralen. Dit geeft mensen namelijk de indruk dat je dus wel veel zelfvertrouwen hebt, alleen dat de uitstraling misschien anders is. Alleen door deze vraag (overtuigend) te stellen kun je vaak al zelfvertrouwen projecteren.

Daarnaast wordt in een sollicitatie vaak gevraagd naar zwakke punten. Gebruik dit om je gebrek in uitstraling van zelfvertrouwen aan te kaarten voordat hier een opmerking over gemaakt wordt.
Vertel dat je je bewust bent dat je weinig zelfvertrouwen uitstraalt (mensen pikken dit toch op, dus hier geef je niet mee weg) maar vertel daarna dat je hiermee juist makkelijker dingen voor elkaar krijgt omdat mensen je onderschatten, of je hierdoor juist willen helpen.

Oftewel, voordat iemand je erop kan aanspreken neem je ze die stok uit handen en draait het nadeel om in een voordeel. Dit bewijst dat je zelfkennis hebt en zelfvertrouwen (ook al straal je het dan wat minder uit).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar praktische tips.

-Zit stil
-Kijk de rekruteur in de ogen
-Friemel niet met je handen en als je het niet kan laten,verstop ze dan onder tafel
-Praat luid genoeg maar roep niet
-Blijf van je gezicht
-Bereid het gesprek voor : als je dat doet voel je je zelfzekerder en straal je dat ook uit.
-Verander niet om de minuut van zithouding.
-Denk op voorhand ook aan je kleding en hoe je eruit ziet : als dat ok is heb je al één ding minder om je zorgen om te maken.
-Wees klaar voor moeilijke en vreemde vragen
-Vermijd zenuwachtige lachjes of grijnzen na elke zin.

Veel succes

Toegevoegd na 6 minuten:
In mijn ervaring zijn het vooral de zenuwachtige lachjes die het meest opvallen. Zo'n kort en onzeker lachje nadat je wat gezegd hebt is echt nefast voor het beeld dat een rekruteur van je heeft.