Is het normaal dat een bedrijf op een sollicitatieformulier vraagt naar bankgegevens en je burgerservice nummer

Ik kreeg via mijn werkcoach van werkplein een mail met een vaccature. Daar kon je online een sollicitatieformulier invullen. Daar werden dus ook bovenstaande gegevens gevraagd. Het gaat hier om een niet beveiligde site (Geen https dus) Als je die gegevens niet invoert wil het formulier niet verzenden. Ik vertik het om dit soort gegevens onbeveiligd te versturen en snap zowiezo niet wat dat bedrijf in bij een sollicitatie met mijn bankgegevens moet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het bedrijf bellen en daar aangeven dat je geïnteresseerd bent maar je gegevens liever niet via een ONbeveiligde site doorgeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had dit ook bij mijn sollicitatie.

Het beste antwoord

Ik begrijp heel goed dat je die gegevens in een dergelijk vroeg stadium niet wilt geven. Zeker niet via de computer en al helemaal niet als het een niet beveiligde site is.
Ik zou daarom op een andere wijze contact zoeken met het bedrijf en dit toelichten en je overige gegevens alsnog verstrekken.

Als het bedrijf hier niet flexibel in is en hier geen begrip voor heeft, zegt dat ook iets over het bedrijf. Je moet je dan afvragen of je daar wel wilt werken.
Een mens heeft recht op privacy en zolang je niet in de laatste rondes van een sollicitatie zit, is het niet noodzakelijk om deze gegevens te checken. Wel als je bij hen in dienst komt. Maar dan kun je dergelijke privacy-gevoelige gegevens ook overhandigen of per post vesturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ze willen je burgerservice nummer omdat ze dan weten dat je een Nederlander bent, en dat je dus mag werken.
Ik weet niet waarom ze je bankgegevens hebt, vermoedelijk omdat ze je rekeningnummer willen hebben, als je daar komt werken. Als het om uitzendwerk oid gaat, dan is het sneller als ze het al hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die een BSn en bankrekening nummer heeft is over het algemeen legaal.
Daarnaast vult alleen een serieus geinteresseerde het formulier in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog: het is voor een bedrijf VERPLICHT te controleren dat je hier niet illegaal bent.
Het is nl. strafbaar om illegalen in dienst te hebben. Als je illegaal bent heb je geen BSN.

Een bankrekeningnummer is m.i. bij een sollicitatie niet echt nodig, dat staat over het algemeen ook niet op je CV.

In plaats van verontwaardigd te doen (zo kom je bij mij over in je vraag) zou je ook bij dat bedrijf even netjes kunnen navragen waarom ze die gegevens in dit stadium willen hebben en of het ook op een andere manier kan (bijv. via de e-mail). Dat komt in ieder geval coöperatiever over en vergroot mogelijk je kansen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben hier anders ook verontwaardigd over, dat komt omdat een bedrijf misschien wel e.e.a. verplicht is, maar het gaat ook nog eens om persoonsgegevens. Voor het verwerken van persoonsgegevens is toestemming en zorgvuldigheid vereist. Persoonsgegevens verzamelen zonder expliciet duidelijk te maken waarvoor die bedoeld zijn in een onveilige omgeving is 'not done'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, maar het is opbouwender om dit even aan te geven naar dat bedrijf toe en daar je vragen te stellen dan hier je beklag te doen. Wellicht hebben ze het zelf niet eens in de gaten dat het "not done" is. Daar maak je dan een veel betere beurt mee. (-;
BS nr. hebben ze nodig en is dus normaal.
Bankrekening nummer hebben ze in dit stadium niet nodig en kun je later verstrekken als je te werk gesteld wordt. Zoek even contact met de organisatie en zeg dat je dit gegeven niet via een onbeveiligde site wilt opsturen. Als je er niet uitkomt type je een gefingeerd nummer in en zeg je later dat je je vergist hebt. Houd de problemen klein !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een sollicitatie is het niet nodig om beide te geven. Het is afhankelijk van het soort bedrijf en werk, bijv. overheid, dat ze aan de hand van je BSN al een soort vooronderzoek doen.
Of je legaal in NL bent komt wel als je een gesprek hebt gehad en je bankgegevens is pas interessant als je bent aangenomen zodat ze weten waar het geld naar toe moet worden overgemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben ze je bankrekeningnummer niet gewoon nodig om je salaris te storten?
Kun je 't misschien alsnog beter geven als je er eenmaal werkt daar niet van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag aan de werkcoach waarom je die privégegevens moet mailen.
Vraag het ook na bij een werknemersorganisatie. Dien zo nodig een klacht in bij het UWV . Daarmee verbeter je ook de situatie voor anderen.