Wat moet ik doen als ik mijn werk niet meer leuk vind en twijfel over ontslag?

Ik werk bij een horeca bedrijf en twijfel of ik ontslag zou nemen. deze onderstaande dingen bevallen me niet (ben 16 jaar):

Manager luistert niet en heeft geen tijd voor me

ze laten me te lang werken (buiten werktijden, no ask)

Ik moet soms werken ZONDER pauze, ook al is het verplicht.

Ze laten mij echt alles doen (schoonmaken enz)

een college loopt me te irriteren

Ik verdien te weinig: 2,97 per uur

ik krijg hoofdpijn van de klanten (het is echt zo)

Ik ga er met tegen zin heen, ben blij als ik klaar ben

Het werk doe ik ook met moeite

Dus zal ik ontslag nemen of niet, en hoe neem ik dan ontslag (het is laten we zeggen de mac donald, dus het hoeft niet echt netjes)

Toegevoegd na 7 minuten:
Kleine correctie, het werk is niet moeilijk, maar ik doe het met tegenzin

Toegevoegd na 31 minuten:
De laatste zin bedoel ik dus: het hoeft geen nette brief te zijn ofzo, ik moet het gewoon doorgeven aan de manager en meer niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het bedrijf wel eerst op de hoogte brengen van je bezwaren, liefst schriftelijk.

Antwoorden (15)

Meld jezelf ziek of zoek naar een manier om ontslagen te worden. Het is nooit verstandig om zelf ontslag te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ontslagen worden is erger dan ontslag nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NoId is 16, dan is er geen enkele reden om geen ontslag te nemen. Daarnaast is iemand dwingen je te ontslaan niet echt een goede referentie in later werk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loek, je krijgt op je 16 toch geen ww?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziek melden? Omdat je het niet naar je zin hebt? Wat is dat voor een instelling, dat doe je toch niet? Hetzelfde met zoeken naar een manier om ontslagen te worden, héél slecht advies. Het is onethisch en je gooit er ook nog je eigen glazen mee in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal een met overige reageerders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
calculerende burgers... ze zijn er nog in overvloed.
ronaldP
13 jaar geleden
BAH ziek melden!! Nok gewoon met je werk. Ik weet uit ervaring dat je ziek wordt van werk wat je niet leuk vindt maar ziek melden??? Dan heb je ECHT geen ruggegraat. Je heb (denk ik zo) geen verplichtingen zoals iemand met een huis/gezin. Gewoon uithuilen en opnieuw wat zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitkering?? Vraagsteller = 16!
Om met het laatste punt te beginnen: Je moet altijd netjes ontslag nemen. Je weet namelijk nooit of je een van je voormalige collega's of baas nog ergens tegen komt in je carriere.

Of je ontslag moet nemen ligt eraan. Heb je het werk nodig? Kun je ander werk vinden? Je bent 16 dus veel verdienen zul je nergens. Maar als er systematisch dingen verkeerd gaan kun je beter ergens anders gaan werken.

Dus tenzij je absoluut dat baantje nodig hebt ga je bij je volgende shift even bij je manager langs en zeg je dat je graag wilt opzeggen. Afhankelijk van je contract kan dat per direct, de volgende maand, of zelfs pas volgend jaar. En zorg ervoor dat je je best blijft doen totdat je daar weg bent! Want zoals gezegd je weet nooit wanneer je ze nog eens nodig hebt. (en daarnaast wordt je er tot dat moment ook gewoon voor betaald).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens mormel, dat heb ik ook geantwoord. (was echter nogal lang aan het tikken).
+
Je bent 16 jaar je moet gewoon luisteren naar je manager en niet anders om. Als je ontslag neemt is jou verantwoordelijkheid maar heb je ook geen inkomsten meer.

Toegevoegd na 20 minuten:
Waarom mogen ze niet aan de kassa volgens jou. En waarom niet schoonmaken?
Er is alleen een regel dat het veilig werk moet zijn en de werktijden zijn vastgelegd. Hier moet de werkgever zich aanhouden en daar kan je hem op aanspreken
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de managers moeten zich wel een de wet houden, en dat doen ze ook niet. laat die mensen van 15 maar lekker schoonmaken, ze mogen niet eens kasssa staan, maar: doen het wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen van 15 mogen noch niet voor dat werk ingedeelt worden
ronron1212
13 jaar geleden
waarom niet
ronron1212
13 jaar geleden
Nog veel te leren denk jongens
Het spreekwoord luidt: geen oude schoenen weggooien, voor je nieuwe hebt. Zoek dus ander werk, en zeg dit werk daarna op. Je op jeugdige leeftijd al ziek melden is niet goed voor je persoonlijke ontwikkeling en niet goed voor je cv.
Zeg ondertussen tegen je leidinggevende wat je allemaal niet leuk vindt. Dat kan misschien nog een verbetering opleveren. Maar ga als een razende roeland iets anders zoeken, want dit is het zeker niet voor je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je jong bent krijg je helaas alleen de wat 'niet leukere' baantjes. Meestal werk je in deze gevallen echt om een extra zakcentje te verdienen. Ik begrijp dat het baantje dat je hebt wat minder is, maar als 16-jarige moet je (helaas) vooral kijken waar je aangenomen word en niet wat je leuk vind.

Maar met al deze klachten zou ik er toch voor kiezen om ontslag te nemen, en probeer maar iets anders te vinden.

Succes.

& altijd zelf ontslag nemen, dat is echt beter dan ontslagen worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst even over je laatste zin: "Het is de Mc Donald's dus het hoeft niet echt netjes".
Waar slaat dat op? Waarom zou het dan niet netjes hoeven.... Ik zou het sowieso wel altijd netjes spelen, je weet nooit of de manager die je daar hebt later niet ook nog eens werkzaam is bij een bedrijf waar ja wel wilt werken en dat hij zich dan herinnert hoe je destijds hebt gehandeld bij de Mc.

Daarnaast spreek ik uit ervaring betreffende werkzaamheden bij de Mc, ik heb er zelf zo'n dik 8 jaar gewerkt, waaronder ook nog eens een jaar of 3 als manager. Het is onmogelijk dat je maar één manager hebt, er lopen per dag minimaal 5 floormanagers rond, dus het lijkt me sterk dat geen van die 5 ooit naar jou luistert (tenzij je altijd alleen maar negatief loopt te doen, dan kan het zijn dat ze oost-indisch doof worden voor jouw argumenten).

Het zonder pauze deel... Je valt onder de Horeca CAO. Ik weet dat ze vorig jaar een nieuwe hebben ingevoerd en weet dus niet wat er momenteel in de CAO staat. Ik weet wel dat als je vroeger bij ons 5 uur of langer werkte, dat je dan recht had op een pauze.

Wat betreft schoonmaken: Het hoort tot je takenpakket. Als je op die dag ingedeeld bent in de lobby, dan hoort het erbij dat je minimaal 1x per half uur de toiletten schoonmaakt, dat je tafeltjes afruimt en schoonmaakt en dat je als er een drankje omgegaan is deze ook schoonmaakt. Dat zijn de minder leuke klussen, dat klopt, maar dat hoort er gewoon bij.

Hoe dan ook, als ik jouw hele klaagzang hierboven aanhoor, dan lijkt het me het verstandigst dat je inderdaad ontslag neemt, daar worden zowel jij als de McDonald's in kwestie beter van.

Je hebt echter wel een maand opzegtermijn, dus schrijf even netjes een briefje dat je er mee wilt stoppen, geef die aan de restaurantmanager. Kan is aanwezig dat ze je waarschijnlijk nog wel eerder laten gaan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je verhaal zo hoor, wordt het tijd dat je een andere bijbaan gaat zoeken. Doe dat wel eerst voordat je weggaat daar. Dus eerst netjes afhandelen!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb ook bij de mac gewerkt. En ook ik heb wel eens lopen mokken om het beleid, maar ik kan je een ding zeggen, dat het cao beleid wel deugd, dus je instelling dat het niet netjes hoeft, is onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er lijkt je niet veel te bevallen aan je werk. Daarbovenop houdt de manager zich niet aan de regels etc. Al met al ... jij wordt er ziek van (hoofdpijn). Misschien valt er nog te praten met de manager, maar als zaken niet veranderen denk ik dat je beter uit kunt kijken naar ander werk. Als je dat eenmaal hebt, dan neem je ontslag. Zoek eerst wel uit hoe lang je nog door moet werken nadat je een verzoek tot ontslag in hebt gediend.

Kijk hier naar wat voorbeelden voor een ontslagbrief: http://www.tuxx.nl/brieven/ontslag/vrijwillig/

Je hoeft niet per se de reden van het nemen van ontslag duidelijk te maken in je ontslagbrief, maar dat ligt aan jezelf, waar jij je prettig bij voelt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je met tegenzin moet gaan werken , zou je alvast op zoek kunnen gaan naar ander werk..
maar ook daar zul je onaangename dingen mee maken..
je word voor alle voorkomende werkzaamheden neergezet..
maar een ding is wel..je hebt een slechte macdonald dan, want ik ken vele die er voor werken, en hoor dit voor t eerst...je zou ook met je manager kunnen praten,dat die zich niet aan de regels houd..
maar nooit zorgen dat je ontslagen word..neem dan zelf je ontslag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, als ik je zo hoor. Zou ik wegwezen. Als het een grote keten is waar je werkt, zou ik je ouders (je bent nog minderjarig) een brief laten sturen naar het hoofdkantoor, personeelszaken.
Voor wat je salaris betreft, bij een supermarkt krijg je meer, mijn dochter is 15 en die krijgt al 3,20 euro per uur. Wat overigens al boven het minimum jeugdloon is van 19,61 euro per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouders een brief laten sturen? Daar ben ik het niet mee eens, als je groot genoeg bent om te werken, ben je ook groot genoeg om een brief te versturen. Natuurlijk kun je daarbij best je ouders om hulp vragen, maar ontslag nemen doe je wel zélf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet om het ontslag nemen, maar als ze hem zo behandelen, zou ik als ouder een klacht indienen over de manier waarop dat bedrijf met zijn jongere werknemers omgaat. Als het bedrijf groot genoeg is, hebben ze vast een soort CAO of arbeidsovereenkomst waar werkzaamheden, werktijden en beloning in beschreven staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@geroin: Ik ben het geheel met Suzy eens.
Wel eens aan gedacht dat vraagsteller hier lichtelijk aan het overdrijven is?
Ik heb vroeger ook een bijbaantje gehad waar ik na één dag echt geen zin meer in had (in een attractiepark). Mijn eerste werkdag was een dag dat ik voor een klasgenootje inviel (2e paasdag) die er het jaar daarvoor ook al gewerkt had. Heb een rotdag gehad, 12 uur achter de afwasmachine gestaan, kon ook niet anders, ze hadden geen tijd om me in te werken. Heb thuis ook een vreselijk verhaal opgehangen over hoe erg het wel niet was, rotwerk, amper pauze, geen gezellige collega's.
Ik hoopte dat mijn ouders er mee in zouden stemmen dat ik ontslag zou nemen.
Nou, dan kende ik mijn ouders nog niet. Mijn moeder heeft me een tweede werkdag naar het attractiepark in kwestie gebracht. Ontslag nemen was niet aan de orde, ik had me voor een seizoen opgegeven en ik zou het seizoen ook afmaken. Tot op de dag van vandaag ben ik blij dat mijn ouders nuchtere mensen zijn, die niet meteen in de grillen van hun kinderen trappen.
Ik heb alsnog best een leuke zomer gehad bij het park.
Doorzetten in plaats van zwelgen in zelfmedelijden is helemaal zo slecht nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, C4th. Klachten als 'hoofdpijn krijgen van de klanten' en 'ik moet schóónmaken' doen mij vooral denken: wat had je precies verwacht in de horeca? Ja, dat is hard aanpoten, ja, schoonmaakwerk hoort erbij, ja, niet alle klanten zijn even gemakkelijk. Dat is de horeca.
Om heel eerlijk te zijn, de Horeca is nu eenmaal hard werken en dan komt het voor dat je géén pauze hebt. Ik heb zelf in het verleden in afwas gewerkt en dat is ook alleen maar schoonmaken. Daar heb je ook géén pauze, ook al werk je 8/9/10 uur achterelkaar.

OF je écht te weinig verdient, staat in je CAO (Horeca), maar misschien VIND je wel dat je te weinig verdient, en dat is een hele andere kwestie.

Als je er met tegenzin heen gaat; waarom werk je er uberhaupt nog? Als je niet met klanten om kan gaan, waarom heb je dan een (bij)baan waar je met mensen werkt? Ga dan kranten lopen (zelfstandig, geen mensen in de buurt of mensen die "zeiken").
Daarnaast is het algemeen bekend dat de Mac nou niet echt de beste werkgever is..

En ik zou wél een brief schrijven zodat je zwart op wit zegt dat je ontslag neemt. Daar valt niet over te twisten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees al in je verhaaltje, dat dit werk niets voor jou is. In de Horeca en Catering is het hard werken met weinig tot geen pauze. Ga rustig een ander baantje zoeken en neem dan pas ontslag. Misschien is een krantenwijk ist voor je of vakkenvullen in een supermarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, ik ben zelf 21 en weet wat het is om op je 16de te werken voor een slecht salaris. maar mijn tip is: ga een dagje de stad in en vraag bij restaurants of ze nog mensen nodig hebben ( bediening en keuken), ook al is het voor de afwas. In particuliere/ franchise restaurants verdien je veel meer dan bij een grote keten zoals de mac. En ik denk als je achter de kassa gaat zitten bij de albert heijn verdien je ook meer als wat je nu verdient!
Laat je talenten naar voren komen en neem niet het aller eerste beste baantje aan maar verbreed je horizon!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou geen ontslag nemen, je vergooid daarmee allerlei rechten, is ook niet netjes om achter te laten zo.

Je verdiend niet TE weinig, al is het wel weinig, je zit boven het minimumloon.

Dat je moet schoonmaken, tja, je bent 16, dat v ind ik wel normaal.

Wat NIET mag is jou laten werken zonder pauze en langer laten werken etc, op jouw 16-jarige leeftijd heb je allerlei arbeidsbeschermingen en daar heeft je werkgever zich aan te houden.

Het ligt er ook aan hoe lang jouw overeenkomst nog duurt en voor hoeveel uren deze is.

Je mag je ziekmelden, omdat je werkgever zich niet aan jouw arbeidsrechten houdt, dit kun je dan uitleggen aan de arbo-arts.

Je hebt recht op pauze, dus als je die niet krijgt, gewoon nemen.

Bij je contract opzeggen, hoort ook een opzegtermijn dat je ook nog steeds naar je werk moet gaan, dat is dus geen directe oplossing.

Kortom, ik zou me gewoon ziekmelden als je werkgever zich niet houdt aan de CAO voor de horeca-branche. Deze is makkelijk te vinden op internet.

Wil je toch ontslag nemen, schrijf een simpele brief aan je manager of mail hem. met de melding dat je ontslag neemt rekening houdend met je opzegtermijn.

Maar ja als die opzegtermijn langer duurt dan dat je contract nog loopt, dan moet je dat sowieso niet doen.

Toegevoegd na 4 uur:
Het moet natuurlijk wel zo zijn dat als je je ziek meldt dat je niet kan werken omdat de werkgever de werkdruk te hoog legt en dat daardoor ook de plezier in werk wordt afgenomen en de relatie met je werkgever hierdoor erg moeizaam is en dat is dus wettelijk ondersteund. En dat moet je er dan wel bij vermelden.
13 jaar geleden
oh my god met 16 jaar, waar maak je je in godsnaam druk om?? Neem lekker ontslag en ga op zoek naar een leuker baantje! Ik zou hier geen seconde meer aan verspillen hoor. Je moet toch doen wat je leuk vind? Of ben je nou zo afhankelijk van die baan dat je jezelf moet onderhouden?
Ik denk dat ik met 16 jaar toch wel wat assertiever was. Als het mij niet beviel, nam ik gewoon ontslag hoor. Het is gewoon zonde als je een baantje doet waar je het helemaal niet bevalt. Want misschien is er ergens wel iets leuks waar je beter wordt behandeld en meer verdient, en dan zit je je tijd hier te verspillen! Met 16 jaar moet je gewoon genieten van je leven, en je niet te druk maken om baantjes ;-) Succes ermee!