Is het een meerwaarde voor mensen wanneer je een cursus aanbiedt inclusief lunch?

Ook als daarmee de prijs stijgt? Of hebben mensen liever een lagere prijs en nemen ze zelf de lunch mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

het blijft heel persoonlijk. Voor mij zou het afhangen van de verhouding tussen de prijs voor de cursus en de prijs voor de lunch. als ik voor 30 euro een cursus doe heb ik geen zin 10 euro voor de lunch te betalen.
En ook bij een duurdere cursus zou de meerprijs door de lunch niet extreem hoog moeten zijn.

Aan de andere kant was een cursus mét lunch die uniek in zijn soort was (dus ik kon geen prijzen van vergelijkbare zonder lunch overwegen) en ik had dus geen idee wat ik het "bijdgedragen voor de lunch wel HEEL geslaagd emet die lunch.

alles meegenomen: doe mij maar een cursus MET lunch
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je een cursus van een of meerdere volle dagen geeft, wordt meestal veronderstelt dat de lunch er bij inbegrepen zit. Het aanbieden van de lunch is dus geen plus. Het niet aanbieden van de lunchis wel een min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meerwaarde van een gezamenlijke lunch zit 'm in de tijd die je krijgt om te netwerken met je medecursisten en de docenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, in dit geval zou ik je spiegelen aan je concurrentes. Als de lunch echter maar weinig extra zou kosten, zou ik niet lang twijfelen. Let wel dat opleidingskosten vaak niet doorslaggevend zijn voor de beslisser.
Heel persoonlijk, maar ik ga voor de lagere prijs en neem liever zelf mijn eigen lunch mee.
Dan weet ik tenminste zeker dat ik een gezonde lunch zal nuttigen.

In jouw geval zou ik de klanten voor de keuze stellen wat ze willen. Ze kunnen dan boeken in of exclusief lunch.

En dan weet jij ook van te voren voor hoeveel personen je een lunch moet regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens....en meestal kun je nog eens even een luchtje scheppen tussen de middag, wat door veel cursisten gewaardeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee, erg klantgericht. +
Als het echt over een volle dag gaat wordt er vaak al vanuit gegaan dat er een lunch inbegrepen is.

Maar dat zou niet de enige reden zijn om een lunch aan te bieden. Ik heb enige tijd geleden meegeholpen bij het organiseren van een soort (betaalde) bijeenkomst. Wij hadden er toen voor gekozen om de gasten een lunch aan te bieden. Door het redelijke aantal bezoekers konden wij een heel professioneel overkomende lunch aanbieden voor een minimaal prijsje per man.

Al met al lijkt mij het aanbieden van een lunch een redelijk goedkope manier om - wat voor een cursus dan ook - een meer professionele uitstraling te geven en de bezoekers met een goed gevoel achter te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er maar helemaal aan, hoe duur die lunch is. Je kunt lunchen voor 5 Euro en ook voor 35 Euro.
Ook is belangrijk, hoe in hoeverre jij de kosten (gedeeltelijk) wilt dragen voor die lunch, om je cursus daardoor aantrekkelijker te maken. Misschien is je cursus iets aantrekkelijker voor mensen, als ze 3 Euro voor een lunch moeten betalen, en jij legt er per lunch 5 Euro op toe. Het wordt dan een kwestie van rekenen, hoeveel mensen je daardoor meer verwacht.

Verder is van belang, de locatie van je cursus. Als je op de hei zit, en er is geen lunch, moeten mensen zelf iets meenemen, en dat lijkt me niet zo'n goed idee. Zit je in het centrum van een stad, dan redden de cursisten zich wel in de pauze, bij Bakker Bart of zo.

Ook is de indeling van de cursus belangrijk. Ik zou me kunnen voorstellen, dat er tijdens een (aangeboden) lunch ook (in groepjes) doorgewerkt wordt, met b.v. een opdracht uit de cursus, of discussie.

Het beste is, om na te gaan wat je zelf zou doen. Wanneer vind je een prijs voor een lunch te dol worden, en wanneer zou voor jou de cursus door het aanbieden van een goedkope lunch iets aantrekkelijker worden.
Dat is een aardige graadmeter, die ook weleens voor anderen zou kunnen gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een soort middenweg kunnen kiezen : zeg bij de uitnodiging, dat er voor bij het door u meegebrachte lunchpakket gezorgd wordt voor een lekkere kop soep en stokbrood.
Denk dan aan een vegetarische linzensoep of goed-gevulde champignonssoep, of een Mexicaanse chili-sin-carnesoep met maiskorrels : een stevige, pittige soep, die iedereen kan eten, welke (vrijwillige of geloofs) beperkingen ze ook hebben t.a.v levensmiddelen.

Daarmee krijg je wel het gezellig-om-de-tafelzitten-aspect, en even iets hartigs warms is altijd lekker na alle koffie/thee van de ochtend, in deze tijd van het jaar.

In de zomer zou je dan kunnen switchen naar ijskoude, superpittige gazpacho.

Dit hoeft de cursus nauwelijks duurder te maken : met €1,50 per cursist kan je héél wat soep koken, en als je dan plastic soepkommen gebruikt heb je geen afwas (tenzij je een afwasmachine hebt, want dan is het natuurlijk fijner om echte soepkommen te gebruiken, en echt bestek).

Het geeft een extra verzorgd aspect aan een daglange cursus, vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt er helemaal van af. ikzelf ga niet graag naar cursussen waar ik tijdens de middag verplicht moet lunchen. loop dan liever eens buiten voor een frisse neus.
andere mensen vinden het juist super als ze kunnen lunchen. voor mij is de meest ideale cursus degene waarop ik zelf kan kiezen wat ik wil doen : lunchen of niet. als er een selfservice, een snackbar of dergelijke is in de buurt van de locatie, is dat ook een oplossing : je geeft de info waar men kan eten en iedereen doet wat hij of zij wil. dan hoef je niks bij te tellen bij de cursusprijs en hebben mensen toch de gelegenheid om samen of apart te gaan lunchen.