Wil in kamer van 6 bij 3 laminaat leggen, doe ik dat in de breedte of in de lengte?wat is het voordeel van het een op de andere optie??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

In het formaat van deze kamer kan je het beste de volgende regel in achte nemen:

In de lengterichting lijkt de kamer langer
In de breedte richting lijkt de kamer breder
In diagonale richting (veel snijverlies) lijkt de kamer groter

Let ook op de lichtinval. Als de lichtinval haaks op de legrichting valt, dan vallen de kopse kanten meer op. In bijgaande kluswijzer wordt ook geadviseerd de ondervloer precies andersom te leggen.

Als je kamer een raam heeft op de korte kant is leggen in de lengterichting wellicht de beste optie. Zeker omdat het een niet zo grote kamer betreft. Verder geeft de ene legrichting geen voordeel over de andere, tenzij je het laminaat doortrekt naar een aangrenzende kamer. Dan is het denk ik handiger als het laminaat in de lengte over de opening van de deur heen loopt. Houdt er dan wel rekening mee dat het totale oppervlakte niet te groot moet zijn. hetlaminaat moet wel kunnen krimpen (winter) en kunnen rekken (zomer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ik heb ook een kamer van ongeveer die afmetingen, en ik heb het in de lengte liggen, omdat ik dat ruimer vind ogen.
13 jaar geleden
ik vind het in de lengte mooier..
anders lijkt het een heel klein kamertje
13 jaar geleden
Leg je het in de lengte, dan zal de kamer langer en smaller lijken. Leg je het in de breedte, dan zal de kamer korter en breder lijken. Het is maar net wat je het meest aanspreekt!?
Een en ander is ook afhankelijk van de inrichting van de kamer en de wandafwerking die je voor ogen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laminaat in de lengterichting leggen is de beste optie.
Bedenk dat men anders heel veel stroken moet inkorten. Het verspringen van de gelegde delen die dwars liggen zouden hinderlijk zichtbaar zijn.
In de lengterichting oogt het mooier en heeft men nauwelijks verlies van materiaal. Ook de aansluiting van de kopse kanten is zuiverder als deze onbewerkt blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt.
Een vloerenlegger heeft mij eens verteld dat je het altijd in de lengte moet leggen. Een vakman zal het altijd in de lengte doen. In de breedte ziet er raar uit, zei hij. Wij hebben een kamer van 3 bij 5 waar we het in de breedte in hebben gelegd omdat hij dan breder zou lijken. Het effect is minimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste antwoord is: wat je zelf het mooiste vindt.

Mijn mening: laminaat altijd leggen parallel aan de langste muur. Is niet alleen optisch het mooiste, het 'klopt' ook met de bouwkunde van een huis. Twee buitenmuren, dwars daarop steunbalken voor de vloer, dwars op deze balken (dus parallel aan de muur) komen de vloerdelen. Zie foto.

Praktisch gezien is leggen langs de lange kant het makkelijkste, geeft minste zagen en afval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt mij dat in de lengte leggen uiteindelijk de beste optie is ook omdat je bij het in de breedte leggen waarschijnlijk veel meer resthout overhoudt
dan met in de lengte leggen.
het lijkt mij goedkoper, uiteindelijk