Camperrijbewijs C1 met automaat in Duitsland halen?

Ik heb begrepen dat je het rijbewijs C1 (lichte vrachtwagen en/of campers boven de 3.500 kg) kunt halen met een aantekening dat je examen hebt gedaan met een automatische versnellingsbak.

Nu is het zo dat geen enkele rijschool in Nederland een lichte vrachtwagen heeft met een automatische versnelling. Bovendien zijn rijscholen erg terughouden met het geven van informatie, jammer.

Kan ik nu in (bijvoorbeeld) Duitsland mijn C1 rijbewijs met automaat halen en die naar mijn Nederlands rijbewijs laten "omschrijven". Ben erg benieuwt naar jullie reactie.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Je mag een rijbewijs alleen aanvragen in het land waar je gebruikelijk woont, en gebruikelijk is gedefinieerd als ten minste 185 dagen per jaar.