Wat is het verschil tussen een bakwagen en een motorwagen?

Soms lees ik dat ze hetzelfde zijn, soms dat een bakwagen een bestelwagen is en een motorwagen een vrachtwagen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een bakwagen is een kleine vrachtwagen, de bak zit vast.

Het beste antwoord

Een bakwagen is een lichte vrachtwagen met laadklep, waarvan de bak vast op de wagen zit,
Een motorwagen is een vrachtwagen die bedoeld is om een container te kunnen vervoeren. Een motorwagen heeft geen vaste bak en geen laadklep.

Toegevoegd na 3 uur:
Er bestaan ook bakwagens die je met rijbewijs B mag besturen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De motorwagen is de vrachtwagen zelf waarmee eventueel ook een aanhanger getrokken kan worden.
Het chassis kan een vaste opbouw hebben (bijv. een huifzeilbak of een open of gesloten bak). Deze vorm wordt dan 'bakwagen' genoemd.
De aanwezigheid van een laadklep is daarvoor niet bepalend.

Een motorwagen kan ook met een containerchassis uitgerust zijn om zowel containers als afzet bakken te vervoeren. In dat geval spreekt men uitsluitend van 'motorwagen'.

Een trekker, die alleen opleggers/ trailers kan trekken noemt men ook wel 'truck'.

Ook de gewichtsklasse (3,5 tn of zwaar >7,5 tn ) maakt voor de benaming niets uit.