Als je rijbewijs CE + ADR bezit is er dan nog extra opleiding nodig voor uitzonderlijk vervoer?

ADR is enkel gevaarlijke stoffen dus denk niet dat uitzonderlijk vervoer hier onder valt...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Nee, voor uitzonderlijk vervoer, zoals bijv. zwaar transporten, heb je geen bijzondere kwalificaties nodig. Rijbewijs C+E , met vanaf september 2016 code 95 op je rijbewijs volstaat hiervoor. Tot september 2016 moet je over het chauffeursdiploma CCV beschikken.
Met dit rijbewijs mag je uitschuifbare trailers rijden met een ondeelbare lading tot wel 28 mtr. lang (met uitsteek).
Maar ook ander uitzonderlijk vervoer zoals overmatige breedten en/of hoogten zijn met dit rijbewijs toegestaan. (e.e.a. wel gekoppeld aan routevergunningen).

Alleen voor het rijden met LZV voertuigen (Lange Zware Voertuigen) moet je wèl een een apart certificaat op je CE rijbewijs halen. Dit moet je halen via het CBR wat daar een apart examenprogramma voor heeft opgesteld. Het LZV certificaat is (vooralsnog) onbeperkt geldig. Onder LZV's of Eco-combi's worden samenstellen van voertuigen verstaan zoals een 40 voet container trailerchassis met daarachter een 20 voet chassis aanhanger, of twee 13,60 mtr. dollytrailers achter een trekker (Eco-combi).