Hoe leer ik zo snel mogelijk om in een bestelbus te rijden?

Over een paar weken heb ik voor een restaurant een bezorgdienst. Ik moet in een peugeot Parter rijden waarbij de zijruiten en achterruit geblindeerd zijn. Ik moet dus rijden op spiegels, hoe doe ik dat bij bijv. Achteruit te rijden, zonder brokken te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

Leer je aan om net zoveel de rechter buitenspiegel te gebruiken als de linker buitenspiegel. Bedenk dat je, om dat de zijruiten geblindeerd zijn, je niet "even"over je rechter schouder de dode hoek kunt controleren. Leer je aan, om voordat je rechtsaf slaat, vantevoren al te scannen of er fietsers en voetgangers zijn die jij bij het afslaan "kruist", dus voor moet laten gaan. Leer jezelf dus aan vooruit te kijken en neem als er ruimte is, een bocht naar rechts ruimer dan met een personenauto, zodat je wanneer je bijna haaks de bocht om gaat door je rechter zijruit kunt zien of er ander verkeer is op de weg, fietspad of stoep die jij gaat kruisen. Oefen het achteruitrijden tegen b.v. een heg of dwars op een stoeprand en leer zo de lengte van de bus in te schatten. Hou bij het parkeren rekening met de ruimte die je (extra) nodig hebt, als je gebruik maakt van openslaande achterdeuren in je bus (dus niet te krap op andere auto's, muurtjes en paaltjes). Essentieel is toch wel de rechter buitenspiegel. Verder zal het rijden in de bus niet zo heel veel verschillen van het rijden in een personenauto, daar wen je heel snel aan en erg veel breder dan een personenauto is een bestelbus ook niet. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Oefenen, bv op een leeg terrein. Gebruik dozen o.i.d als nep obstakels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bestelbus rijdt niet anders dan een personenauto. Dus gewoon oefenen. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het gaat.
Probeer zoveel mogelijk achteruit te rijden, bv achteruit inparkeren in een parjeervak ipv vooruit in te rijden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien zit je vrij hoog in een bestelbus, en heb je daardoor ook een beter overzicht. Ik heb er ook eens in gereden, en het viel me 100% mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Achteruit inparkeren is meestal verstandig vooral als de straat niet breed is dan is het uitparkeren veel makkelijker.
Wel is het onhandig als je spullen in de kofferbak moet. @tacuma; een Peugeot partner is niets hoger dan uh....zeg maar een Daewoo tacuma dus dat gaat in dit geval niet op.
er is amper verschil tussen een personen auto en bestelbus bovendien heb je meer overzicht en meestal is de motorkap veel kleiner