Ben ik overbeladen als ik een vracht vervoer van 14 ton terwijl mijn aslast op de trekas van mijn trekker 10.5 ton bedraagt?

Ik heb van alles na proberen te kijken mbt de aslast verdeling van een trekker-oplegger. Veel gevonden, maar niet wat ik zoek. Er is sprake van een 2 assige trekker met een 3 assige oplegger. In Duitsland max. 40 ton terreingewicht. Wanneer je een deel-lading hebt van 14 ton, kan ik me voorstellen dat je dan niet ruim 10 ton op de trekas mag hebben, ondanks de maximale asdruk van 11.5 ton die op zichzelf niet is overschreden De verhouding van de gewichtsverdeling is dan helemaal verkeerd. Het percentage gewicht van voor tov achter moet in een bepaald kader liggen. Maar.....waar kan ik dat vinden. Of weet iemand hoe dat zit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik snap de vraagstelling niet goed. Je hebt 14 ton geladen, maar wat is het treingewicht dan? Ik vermoed lager als 45 ton (Duitsland en België). De maximale asdruk is 10 ton en van een aangedreven as 11,5 ton. Zo lang je hier onder blijft, ben je niet overbeladen. 10,5 ton op de trekas (aangedreven as?) is lager als 11,5 ton. Toegevoegd na 2 minuten: Duitsland is natuurlijk maximaal 40 ton.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100