welk gewicht telt wanneer je een bedrijfswagen op een aanhanger vervoert?

Ik heb een busje op grijs kenteken, en altijd wordt het max laadvermogen geteld, ook wanneer ik een aanhanger achter de bus heb (max auto = 2320 en aanhanger =2000, dus BE) altijd erg jammer, want meestal komt de combinatie niet boven de 3500 kg uit.
maargoed, als ik dus een bedrijfswagen op een ambulance van 2000kg laadvermogen zet, zou ik dan de 1470kg wegende bus mogen vervoeren, of is het max laadvermogen te zwaar (2320)?

Toegevoegd na 35 minuten:
ter verduidelijking, wordt de max. massa of het gewicht van de auto met grijs kenteken gerekend wanneer op een ambulance (aanhanger voor auto´s)

Toegevoegd na 35 minuten:
*van een auto

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is mij niet duidelijk, zou je die verder kunnen toelichten

Antwoorden (2)

In dit geval is het afhankelijk van afgifte datum rijbewijs B. E.

Is dit voor19 januari 2013 mag u er gewoon mee rijden, na die datum is een rijbewijs C1E nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
uh... de aanhanger, ook wanneer er het max. laadvermogen van de bedrijfsbus wordt gerekend, komt niet boven de 3500kg uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het laadvermogen van de aanhanger of het laadvermogen van de "bedrijfsbus" niet boven de 3.500kg uitkomt mag jij er mee rijden als je een rijbewijs hebt van voor 19 januari 2013, hier gaat het dus niet om het samenstel van voertuigen maar van elk voertuig afzonderlijk. Let wel je mag nimmer het maximaal trekgewicht van het trekkend voertuig overschrijden.
Hoi Firebird,

Men gaat altijd uit van maximaal totaalgewicht. Je mag dus op een aanhanger laden het maximaal totaalgewicht minus het ledig gewicht. (als voorbeeld: weegt de aanhanger leeg 900 Kg en is het maximum totaalgewicht 2500 Kg, dan mag je er 1600 Kg op laden) Let inderdaad wel op of jouw trekkend voertuig het maximaal totaalgewicht van de aanhanger mag trekken. Je vindt deze informatie terug op de kentekens van beide voertuigen. Wat het rijbewijs betreft wordt er ook altijd uitgegaan van het maximaal totaal gewicht. Echter wanneer je een BE rijbewijs hebt mag de combinatie wel de 3500 Kg overschrijfen, maar het trekkend voertuig niet.

Groeten,

Peet.