waarom zitten er kapjes op vrachtuto's die de lucht naar beneden lijken te drukken op de hoeken aan de voorkant?

Met name grote vrachtwagens hebben deze kappen.
Het is toch de bedoeling om lucht zoveel mogelijk te laten kleven aan het voertuig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Deze zijn ook ter bescherming van de hoeken. Als er tijdens het manoeuvreren iets geraakt wordt is het voordeliger die kapje te vervangen dan de complete hoek te repareren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo blijft de zijkant schoner. De deur zal veel minder snel vies worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft ook te maken met de luchtweerstand, een vrachtwagen moet anno 2014 aan de meest strengste millieu eisen voldoen, wil het de weg op gaan. Tegenwoordig heeft elke (lichte) vrachtwagen een 'norm', de zogenoemde EURO norm. EURO 6 is sinds dit jaar, of volgend jaar verplicht.

en wellicht word het ook op (lichte) bestelbusjes ingevoerd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een auto een voor langsstromende lucht enigszins bruikbare vorm heeft, dan werkt het goed om de luchtstroom inderdaad vloeiend langs die vorm te laten glijden.

Maar een vrachtwagen heeft een vrijwel platte voorkant. Dan gaat langsstromende lucht (of eigenlijk lucht waar een vrachtwagen doorheen rijdt) sowieso wervelen. De lucht die boven de weg stilhangt ineens moet naar opzij (en omhoog) worden weggedrukt. Als je die lucht eenmaal een mep naar opzij hebt gegeven, gaat die niet netjes bij de buitenspiegels ineens weer langs de zijdeur en de rest van de vrachtwagen stilhangen tot de wagen voorbij is. De lucht wás opzij aan het bewegen en blijft dat nog een tijdje doen. Daardoor is er naast de deuren van de cabine en de zijruiten een tekort aan lucht: een onderdruk, een zuiging, waardoor tijdens het rijden lucht van bij de wielkasten en voorwielen wordt opgewerveld om het tekort mee aan te vullen.
Als de weg nat is zitten in die lucht zitten allemaal kleine druppeltjes vies water, en die gaan op de zijkant van de vrachtwagencabine zitten (en later opdrogen) waardoor die in de praktijk zowat altijd smerig zal zijn.

Met die kapjes leid je van het teveel aan lucht vóór de voorzijde van de truck een deel van die lucht, via de sleuf tussen cabine en kapje, rond de hoek van de cabine de hoek om naar de buitenkant van de deur. Daardoor is wel niet alle werveling opgeheven, maar de vieze-druppeltjes-lucht die anders de zijkant van de deur vervuilt wordt nu weggeblazen door tamelijk schone lucht die vanaf de voorzijde door die sleuf om de hoek geleid wordt. Het resultaat is dat de zijkant van de deur op natte wegen niet meer vuil wordt, de zijruit blijft schoon, er zijn minder luchtwervelingen naast de cabine, dat betekent minder windgeruis, minder weerstand en minder brandstofverbruik.

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/vrachtwagens-transport/dienen-schildjes-hoeken-truck-front.463447