waar staan de u-borden met nummer langs de weg voor?

langs de weg kom je de laatste tijd vaak u borden tegen met een pijl. bv U22 of U64 wie maakt hier gebruik van en waarvoor diende ze.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

Ik zou hier puntjes kunnen gaan scoren door een uitgebreid antwoord te typen, maar ik denk dat je er meer aan hebt wanneer ik je verwijs naar eerdere vragen over precies dit onderwerp. Zie hieronder:
14 jaar geleden
Het zijn vaste uitwijkroutes die hiermee worden aangegeven.
Een afsluiting van de snelweg, bijvoorbeeld veroorzaakt door een ongeluk,leidt al snel tot een file. Het dan organiseren van een omleidingsroute met de bijbehorende bewegwijzering kost veel tijd. Door vaste uitwijkroutes in te stellen op regionale wegen, aangegeven met speciale borden, kunt u
snel een alternatieve route nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verdere toelichting in een andere bron waarvanuit je nioet mag kopiëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zijn U-borden?
U-borden zijn borden die men steeds vaker ziet langs de snelwegen. Dit nieuwe bord is een idee dat oorspronkelijk uit Duitsland komt en door de Rijkswaterstaat is afgekeken. Al deze borden zijn bevestigd aan bestaande routeborden, zoals u op de foto kan zien. Deze U-borden geven alternatieve routes aan bij ongevallen of andere calamiteiten op een snelweg. Vaak bij lastige wegen waar er maar weinig mogelijkheden zijn voor alternatieve routes hangt een dergelijk bord die men dan kan volgen. De letter U staat dan ook voor een ‘uitwijkroute’.

Het doel van deze borden
Het doel van deze U-borden is om automobilisten letterlijk op de goede weg te helpen wanneer deze in een file terecht gekomen zijn op een snelweg of autoweg. Via de nummers op het U-bord kunnen de automobilisten dan een goed alternatief volgen. Deze borden moeten uiteindelijk de gele, bekende omleidingsborden vervangen.

De alternatieve uitwijkroute geeft meer doorstroming in het verkeer en leidt tot mindere files. Deze routes zijn geen routes die sneller zijn dan de normale route, maar bij extreme files of wegwerkzaamheden leveren deze routes vaak meer tijdswinst op dan het blijven stilstaan op weg in de file.

De uitwijkroutes zijn overigens ook zo gemaakt dat het niet langs gevaarlijke plekken komt, zoals scholen en ook geen toeristische routes zijn. Het zijn puur routes die het verkeer op een goede, veilige en snelle manier laten doorstromen. Deze routes zijn in normale omstandigheden daarom ook zeker niet sneller en zijn het daarom ook geen zogenoemde sluiproutes. Wanneer een dergelijke uitwijkroute actief wordt gemaakt, via bijvoorbeeld tekstkarren, klapborden in de berm of via de radio, kan de route worden aangepast om het verkeer sneller door de uitwijkroute te loodsen. Dit kan bijvoorbeeld zijn door de verkeerslichten tijdelijk anders in te stellen.

Werkt het systeem?
Na een geslaagde proef in het jaar 2006 in de provincie Noord-Holland, in de buurt van Wieringerwerf, is er uitgebreid gekeken naar verschillende lastige knelpunten in ons land. Nu zijn er onlangs al tientallen borden geplaatst en komen er steeds meer bij in het land. Het systeem van deze borden heeft een positieve bijdrage op de filevermindering. Ook geeft het de automobilist meer zekerheid op basis van reistijd en is de bereikbaarheid ook betrouwbaarder.
14 jaar geleden
De bedoeling is, dat als er ergens een stremming / file ontstaat door 'n ongeluk b.v., de automobilisten niet helemaal over de rijksweg om moeten rijden (wat vaak toch zo'n 75 km. om is), maar over het onderliggende wegennet. Er moeten dan op een paar vaste punten mobiele DRIPS (van die elektronische borden langs de weg) geplaatst worden, waarop staat aangegeven welke U-route je moet volgen om de file te vermijden. Dat doen de weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Provincie, gemeente en RWS hebben daar afspraken over gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is even in het kort, voor hen die geen lappen tekst willen lezen.