Waarom hebben vrachtwagens vaak meerdere stickers met de snelheid erop?

Achterop een vrachtwagen zie ik vaak meerdere stickers met de (maximum?) snelheid erop... 60, 80, 90, 100 etc. Waarom meerdere?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.8K

Antwoorden (4)

Dat heeft te maken met de lading van de vrachtwagen. Als hij vol geladen is kan hij minder hard rijden dan dat hij helemaal leeg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt eraan welke vracht de vrachtwagen rijd als hij zwaar beladen is dan mag de vrachtwagen niet hard rijden en als de vrachtwagen ligt beladen is mag ie weer harder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heeft te maken met de diverse maximumsnelheden voor vrachtwagens in verschillende landen (op verschillende wegen). In Nederland is de maximumsnelheid bijvoorbeeld 80 km/uur op alle wegen (als de maximumsnelheid op deze wegen natuurlijk niet minder is als 80 km/u). In Duitsland en België is de maximum snelheid op autosnelwegen 80 km/u, maar op provinciale wegen 60 km/u.

Het heeft dus niets te maken met de lading van de vrachtwagen. De moderne vrachtwagens hebben over het algemeen 440 pk (de meestverkochte modellen), dus meer als voldoende vermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aantal landen binnen Europa hebben een wegenverkeerswet die voor vrachtwagens boven de 7,5 ton totaal gewicht, maximum snelheden voorschrijven op wegen en snelwegen. Die maximum snelheden zijn afhankelijk van het land, het wegtype en het voertuigtype. Zo mag op 'provinciale' wegen (dat zijn de secundaire verbindingswegen) vaak minder snel gereden worden (60 km/u max. ) dan op autowegen (70 of 80 km/u) maar op snelwegen mag dan weer tot max. 90 km/u gereden worden, terwijl in landen als Italie op sommige snelwegen weer 70 km/u. geldt.

Om het achteropkomende autoverkeer dan op de voor de vrachtwagen geldende maximum snelheid te waarschuwen, schrijven bepaalde landen dan verplicht voor om zgn. maximum snelheid stickers achterop de vrachtwagen te hebben.

Dat resulteert dan in een verzameling van stickers die snelheden aangeven van 50 km/u tot 100 km/u.
Aan de achteropkomende automobilist dan om uit te maken hoe snel de vrachtwagen voor hem dan rijdt, ????? en blijft rijden.

Het niet hebben van die stickers op de achterzijde van de vrachtwagen kan in sommige landen leiden tot fikse boetes, ze zijn dus verplicht!