Hoe werkt aangetekend verzending precies?

Wat moet de verzender en de ontvanger precies tekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangetekend verzenden heeft dus alleen zin als de verstuurder een bewijs wil dat de ontvanger het heeft gekregen. Dat bewijst nog niet dat het gelezen is.

Het beste antwoord

Op het postkantoor, of via speciale zegels geef je aan dat een poststuk als 'aangetekend' verzonden moet worden.

Er zijn 2 vormen van aangetekend versturen:
- Normaal aangetekend verzenden
- Aangetekend met Handtekening Retour

Normaal aangetekend verzenden

Normaal gesproken ontvangt de verzender achteraf echter géén bewijs of zijn zending wel of niet is overhandigd aan de geadresseerde. Toch kan de verzender (in Nederland en België) wel proberen te achterhalen of zijn zending is uitgereikt aan de geadresseerde. In Nederland heeft PostNL een website genaamd www.tracktrace.nl waarop de klant, met zijn genummerde verzendbewijs, via ‘zending volgen’ kan opzoeken wat er met zijn zending is gebeurd. In België biedt de website www.bpost.be dezelfde mogelijkheid.

Aangetekend met Handtekening Retour

Een uitgebreidere en iets duurdere vorm van aangetekend verzenden heet: ‘aangetekend met handtekening retour’. Hierbij krijgt de verzender wél, als bewijs van aflevering, achteraf een kaart met handtekening van de ontvanger thuis bezorgd, met een poststempel waarop duidelijk plaats en datum van afgifte vermeld staan.

In 2011 is TNT Post in Nederland gestopt met de dienst 'handtekening retour'. De handtekening kan tegenwoordig, mits er elektronisch is getekend, door de verzender én de ontvanger bekeken worden via de dienst 'track & trace' op de internetsite van de TNT.