Meesturende achteras

Ik reed laatst achter een oplegger met 3 achterassen, waarvan alleen de achterste as meestuurde in de bocht. Hoe werkt dat? Ik bedoel dus de technische werking: hoe wordt dat sturen geregeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

Hoi,
Dat kan op meerdere manieren:

1. dmv een trekstang, die naar voren loopt en vast zit aan een draaischijf, welke in de koppelschotel geschoven is en zodoende meedraait met het trekkende voertuig. zie foto.

2. of een fusee gestuurde as, deze loopt "los" mee. Door het wringen in de bochten stuurt deze as. Als je achteruit rijd moet je hem blokkeren anders stuurt hij de verkeerde kant op.

3.hydraulisch, dat werkt met cylinders die aangestuurd worden door een zelfde soort draaischijf als bij manier 1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk hydraulisch met olie dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar hoe weet dat wiel dan dat het de bocht om moet, om het maar eens simpel te zeggen?
Een sleepas die meestuurd werkt op luchtdruk. Hij wordt door elektronica aangestuurd. met andere woorden een computer zorgt ervoor dat er gestuurd wordt. Dit is gesynchroniseerd met de stuurbeweging op de voorste as.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit op lucht. Als het al via slangen gaat dan via een hydraulisch systeem. Lucht kun je samen persen en dat wil je echt niet..........
De sturende as wordt gestuurd door een staalkabel die naar voren loopt naar de schotel daar zit een wig in de gleuf dus als de oplegger draait ten opzichte van de trekker trekt de staalkabel de as in de juiste stand.
Bij meerdere sturende assen zoals bijv. bij (semi)diepladers gebeurt het hydraulisch en is tegenwoordig vaak computergestuurd en ook handmatig bij krap manoeuvreren te bedienen. (je ziet dan vaak iemand met een draadloos kastje achter de dieplader lopen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is volgens mij gewoon een losse as ,ik heb daar vroeger ook nog mee gereden. Als er achteruit moest gereden worden, moest de as vastgezet worden.
Ook heb ik eens meegemaakt dat deze laatste as zomaar begon te slingeren ,op volle snelheid.Waarschijnlijk tengevolge van sleet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan op een aantal verschillende manieren.
Als alleen de achteras mee stuurt is het vaak een as die zichzelf in een bocht wringt. Je moet hem blokeren als je ermee achteruit rijdt.

Met twee assen is het vaak een staalkabel of stang die vast zit aan een keg die dan weer in de schotel van de trekker zit. Als de trekker dan de bocht om gaat duwt de schotel de keg van zijn plaats die dan op zijn beurt weer de assen stuurt.

Gaat het om drie of meer assen (vaak op een uitschuifbare trailer) dan gaat het hydraulisch. Weer die keg in de schotel die nu aan een cilinder zit. Via slangen gaat dit naar één of meerdere cilinders achter op de trailer die dan weer de assen sturen.
Vaak kan dit ook allemaal los van elkaar via een afstandbediening gestuurt worden.