Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat moet de bandenspanning bedragen van een motoraanhangwagen wanneer deze ledig achter je wagen hobbelt ?

ben enige tijd geleden langs gereden bij een benzinepomp en daar vroeg ik om de banden van mijn aanhangwagen bij te blazen, en nu hupt deze bij elke oneffenheid in het wegdek een stuk de hoogte in. weet iemand hoe dit euvel te verhelpen, of hoeveel de spanning van een ledige motoraanhangwagen moet bedragen ? en ook wanneer er een 200 kg zware last op vervoerd wordt (is 't gewicht van 2 motoren) ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat "huppen" wordt vooral veroorzaakt door het feit dat de aanhanger wel vering heeft maar geen demping. Bij zwaardere aanhangers en meestal bij geremde aanhangers zijn wel schokdempers gemonteerd en daar zie je dat het weggedrag veel rustiger is. Als je motoraanhanger leeg is is 1.5 bar meer dan voldoende en zal hij ook niet zo springerig zijn maar als je er twee motoren op zet moet je echt naar rond de 2,5 bar toe. Het probleem is dat een motoraanhanger leeg maar een fractie weegt t.o.v. beladen. Overigens vraag ik me af wat voor motoren je gaat vervoeren, 100kg voor een motor is niet erg veel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die motoren zijn een P55, en/of een Terrot ems1, of een P57 allen van de vijftiger jaren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, lichte klassiekers dus. Ik snap het.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding