kan mijn baas me laten betalen voor de schade die ik rij?

Bijvoorbeeld met het manoeuvreren met de vrachtwagen een spiegel kapot rijden onder werktijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (6)

nee,het is een bedrijfswagen wat inhoud het bedrijf is verantwoordelijk voor wat er mee gebeurd , niet jij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij kleine dingetjes zal jou baas het waarschijnlijk bij betalen. Maar als het bedrag hoog ligt, kan hij het jou laten betalen. Of als het te vaak gebeurd.

Schiz0ide
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit valt onder het bedrijfsrisico, je baas heeft hier ook een dure verzekering voor afgesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verzekering voor zijn eigen voertuig hoeft hij niet te verzekeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar de slimme werkgevers zullen dat wel doen, het wegvallen van een vrachtwagen kan een bedrijf naar de grond werken, natuurlijk worden kleine schades niet geclaimd, die repareren ze zelf wel.
Nee, de baas machtigd je te rijden in zijn voertuig. Hij kan gereden schade dan ook niet op jou verhalen.
Hij behoort simpelweg te weten dat dit een risico is wat erbij hoort en hij had dit mogelijk kunnen verzekeren.

Wel kan gereden schade consequenties hebben zodat je bijvoorbeeld uit je functie wordt ontheven. Maar dit soort drastische maatregelen komen altijd pas als dit vaker voorkomt.
Ook kan hij met je afspreken dat je een eigen risico betaald bij een eventuele vervolgschade. Maar dit is ook een maatregel die je samen neemt en die meestal voorkomt bij vaker schade rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is ie voor verzekerd hoor, anders zou ik niet meer voor hem rijden als ik jouw was

Vaak is het zo dat je een schadevrij vergoeding krijgt

Als je een maand geen schade rijd dan krijg je een x-bonus, rijd je (vaker) schade dan word je gekort op je bonus, op die manier word je beloond als je voorzichtig bent en niet echt gestraft als je dat wat minder bent want het was toch al een extraatje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan, maar niet zomaar.

Indien de werkgever van mening is dat er sprake is van grove nalatigheid of opzet dan kan hij dit doen.
Maar daarvoor dient hij wel eerst een gang naar de rechter te ondernemen en deze twee punten te kunnen bewijzen.

Indien echter er veel schade voorkomt kan hij wel een traject op starten om de schades te beperken en als je dan toch schade blijft rijden kan hij bij voldoende dossier opbouw uiteindelijk een ontbinding van het arbeidscontract aanvragen bij het UWV.

Zomaar op eigen houtje schade gaan inhouden op loon mag niet