mooie vraag waar je een hele mooie discussie over kan krijgen.
Een vrachtwagen en betere banden, ik denk het niet. Een vrachtwagen band mag profielloos zijn en dan heb je zeker geen beter grip.
Een hoger gewicht is zeker waar, maar als de sneeuw is aangestampt zakt ook een vrachtwagen niet door tot op het asfalt. Bij sneeuwval en een redelijk begaanbare rijbaan zal een truck door het gewicht redelijkerwijs eerder en langer contact houden met het asfalt.
Warme banden, door de wrijving van de banden worden deze warm en dit is bij sneeuw wel degenlijk een voordeel, je "smelt" bij sneeuw als het ware tot op het asfalt.
Dit geldt echter niet voor de stuuras, maar pas voor de opvolgende assen. Zelf ben ik op de motor eens verrast door sneeuw en door achter een vrachtwagen te gaan rijden redelijk veilig thuisgekomen omdat ik in de sporen van de vrachtwagen geen sneeuw had onder mijn motorbandjes.
Beroepschauffeur is betere chauffeur als automobilist, denk het niet.
Altijd zijn er uitzonderingen, maar beter een voorzichtige automobilist als iemand die denk te weten wat hij kan.
Altijd dien je rekening te houden met het onverwachte.
Niets is gevaarlijker als een gewoonterijder.
Als ik in een trajectcontrole rij zie ik zeer regelmatig vrachtwagens heel kort achter een auto rijden.
Door een begrenzer icm tachograaf weet de beroeps hoe hard hij rijdt, en automobilist niet, maar kort volgen is dan nog steeds niet veilig en verantwoord.
Tja wat is onverantwoord, door tijdsdruk toch proberen je lading op tijd te lossen ???
Feit is dat als het fout gaat met een vrachtwagen de massa altijd een groot nadeel is, als het gaat gaat het goed fout.
Maar goed ik denk dat in de vraag geldt dat de beste stuurlui altijd aan de wal staan.
Overigens kan je een hele boel doen met je vrachtwagen, zie link.
- Bronnen:
-
http://www.mafiablog.net/truck-driften-op-...