Welke bedrijven vervoeren hun producten gekoeld? En hoe gaat dat in z'n werk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn er wel heel veel. Teveel om op te noemen.
Maar de aanhangwagens zijn gewoon grote koel/vries-kasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
elk bedrijf dat snel bederfelijke of vergankelijke waar verkoopt. voedsel. bloemen planten, chemische producten.
en dan schakelen ze een transportbedrijf in die de beschikking heeft over koelwagens... aka frigo's

Antwoorden (2)

De vraag is me niet helemaal duidelijk, maar als je bedoelt hoe koeltransport werkt dan gaat het puur om versproducten die vanaf de behandeling direct de koeling ingaan en niet warmer mogen worden dan een bepaald aantal graden om de versheid te garanderen.

Denk bijvoorbeeld aan diepvriesproducten met "verse groente", zodra ze ingevroren zijn na de oogst moeten ze koel blijven tot ze bij de consument aangekomen zijn.

Bedrijven als Dasko (rijdt voor Albert Heijn) en Bakker Koeltransport vervoeren producten van diepvries bij de teler/verpakker tot de diepvries bij de winkel.

Saludos,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad er zijn een hele boel bedrijven die hun producten gekoeld vervoeren, of zelfs verwarmt. Dit gebeurt normaal gezien met een speciale trailer die een dieselmotor op de kop of onder de trailer. deze drijft een koelsysteem aan die de koele of warme lucht in de trailer blaast. het mooie van dit systeem is dat de trailer geheel zelfvoorzien is, hoewel er ook een mogelijkheid is om de koeling electrisch te doen, men sluit dan een 380 volt kabel aan op het moment dat de trailer tegen een laad of los kaai staat.

iedereen denkt natuurlijk aan diepvriesproducten bij koeltransport maar er zijn ook gekoelde producten, denk bijvoorbeeld aan melkproducten en fruit en groenten, of zelfs verwarmde producten zoals bijvoorbeeld speciale containers met chocolade.

Het zijn niet alleen voedselproducten die gekoeld worden, zo worden bepaalde medicijnen ook gekoeld en bijvoorbeeld soorten verf die verwarmd vervoerd dienen te worden.

ik kan je een voorbeeld geven aan de hand van mijn eigen werk/ervaring.

Wij kregen opdracht nectarines te laden in de buurt van Murcia, Spanje. De nectarines zijn na geplukt te worden gesorteerd en in de bekende kistjes verpakt, daarna in een koeling gestoken van 3 graden. Als wij aankomen om te laden zorg ik dat mijn trailer al ongeveer 3 graden is (niet omdat de nectarines anders warm zouden worden maar meer om condensatie tegen te gaan. Wij zetten hem aan de kaai en worden geladen, de nectarines zijn nog niet helemaal rijp en door ze gekoeld te vervoeren vertraag je het rijpingsproces. wij rijden door naar bijvoorbeeld de vroegmarkt in brussel (een rit van ongeveer 2 dagen, met dubbele bemanning) waar we gelost worden en de nectarines weer in een koelcel gestoken worden tot ze verkocht zijn en in de supermarkt of markt terecht komen.

dus echt supervers zijn de nectarines op de markt en in de winkel niet, tel 2 dagen voor plukken en verwerken, 2 dagen voor transport, 2 dagen voor verkoop op de veiling en transport naar de winkel en verkoop aan de consument. Bij grote winkelketens gaat dit sneller omdat er een tussenstap (de veiling) weg valt....

Maar wij zijn dan in de speciale gelegenheid om een volledig rijpe necarine zo vers van de boom te eten en eerlijk gezegd, valt de 1e keer dat je ze dan in de winkel hebt gekocht erg tegen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, helemaal super!!
Ik vind het een leuk verhaal en leer er veel van. Toch zoek ik ook naar de twee andere systemen dan de Stand-alone versie. De hydraulisch-elektrische versie en de hydraulische, weet jij hier meer van? Misschien met eigen ervaringen? Er interessant!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de hydraulisch-elektrische versie heb ik geen ervaring, heb er wel van gehoord. Heb een ff rond gekeken en het volgende gevonden mss heb je daar wat aan.
http://www.trs.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=103&Itemid=278 grtjs Sjeeke