Kan je het adres waarnaar je een brief stuur als eigen adres invullen op een brief zonder postzegel, zodat ze hem gratis verzenden?

Als je een brief verstuurd zonder postzegel dan komt deze retour. Maar als ik bijvoorbeeld naar Amsterdam een brief stuur, en ik zet op de brief hun adres als 'eigen adres' en mijn adres als van waar het heen moet en ik doe er geen postzegel op.
Wordt deze brief dan 'retour' naar Amsterdam gezonden, of kan dat niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de ontvanger dat niet leuk zal vinden :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo niet? als het een vriend is ofso zal die het wel grappig vinden :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt wel logisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer het eens uit met twee keer je eigen adres. Kijk dan of de grap geslaagd is.

Het beste antwoord

Dat gaat niet lukken. Post wordt in principe bezorgt met op het poststuk een sticker met 'frankering gecontroleerd' Zie het plaatje: http://www.postnl.nl/voorthuis/brieven/portokosten/

Dan krijg je dezelfde dag of vlak erna een brief met dat je post hebt ontvangen of verstuurd met een boete. Die krijg jij dus in dit geval omdat ze ervan uitgaan dat je als geadresseerde wel de post wilt ontvangen.

De geadresseerde (jij dus) mag de post wel weigeren. Dan sturen ze het terug (naar waar jij het heen wilt hebben maar dan krijgen ZIJ de rekening en moeten bijbetalen).

Hoe betaal je staat hier: http://www.postnl.nl/voorthuis/brieven/portokosten/

Wat je moet betalen staat hier: http://www.postnl.nl/voorthuis/brieven/portokosten/

Als je nog vragen hebt: http://www.postnl.nl/voorthuis/klantenservice/onefield.aspx?ofq=Portokosten%20bij%20onderfrankering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jij krijgt een briefje in de bus waarop je strafporto moet plakken en terugsturen, dan krijg je de post. Er staat niet op van wie of wat, dat is een verrassing (waarschijnlijk om praktijken zoals jij die beschrijft tegen te gaan). Als je de post niet wilt moet je dat aangeven, dan gaat het retour afzender, maar je kunt zogezegd ook totaal iets anders weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat wel wat op. Je kunt zelf een brief verstuurd hebben of zelf een brief ontvangen hebben waar te kort porto op zat. Op DIE brief staat een sticker met 'frankering gecontroleerd en een nummer'. Op de brief die je krijgt staat een nummer (hetzelfde nummer als hierboven) en dat nummer kun je opzoeken om te kijken waar het om ging.
Ja hoor,dat lukt prima.

Ik heb dit eens een keer gelezen en het uitgeprobeerd en het werkte.