Hoe verlopen de eerste lessen voor het Groot Rijbewijs?

Is het verantwoord om direct de openbare weg op te gaan als je lessen neemt op een grote vrachtwagen met oplegger of op een gelede stadsbus? Of krijg je eerst een paar lessen op een afgesloten oefenterrein, en ga je daarna pas de openbare weg op?

PS.
Ik weet niet of Groot Rijbewijs de juiste term is. Ik bedoel het rijbewijs dat je nodig hebt voor bovengenoemde grote voertuigen.

3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet gevaarlijker dan meteen met een gewone auto de weg op (al zal je meestal eerst een rondje maken op de parkeerplaats). Als je voor het groot rijbewijs gaat heb je als voordeel dat je al kunt rijden en de verkeersregels al goed eigen hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote plannen cryo?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee hoor. Ik zag hier zojuist een stadsbus manoeuvreren op een manier waarmee ik, in mijn kleine autootje, nog moeite zou hebben. Toen kwam deze vraag in mij op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het manoeuvreren leer je uiteindelijk pas in de praktijk, tijdens de lessen zullen ze je nog niet direct met een combinatie achteruit een bocht rechtsom laten maken.
Ook moet je al rijbewijs C gehaald hebben voordat je op mag voor C E (vrachtwagen met aanhanger of oplegger).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook al heb je al rijbewijs C, dan zal je eerst je chauffeursdiploma moeten halen, voordat je met een aanhanger of oplegger mag rijden of examen hier voor moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koosknip, toch heb ik op mijn examen CE met een Motorwagen-wipkar rechts achteruit de bocht om moeten gaan.....
@Almighty, eh je moet je chauffeursdiploma al behalen voordat je uberhaupt met C kunt beginnen (trouwens alleen in nederland, in belgie stelt je chauffeursdiploma zak-shit voor).

Het beste antwoord

Ik ben begonnen met een korte uitleg over het schakelen met een splitterbak, das toch net iets anders als de 5 versnellingkjes van je twingootje. daarna een rondje om het industrieterrein en dan inderdaad de openbare weg op. Maar wel op een aangepaste route, niet meteen vol de spits in op de ring antwerpen natuurlijk . In de volksmond gebruikt men nog steeds "groot rijbewijs" lessen met een oplegger of in een gelede bus gaat niet ineens, je zult eerst je chauffeursdiploma (theorie inbegrepen) moeten halen, wat overigens een vrij pittige cursus is, daarna zul je eerst je C (motorwagen) of D (bus) moeten halen alvorens je voor je met je E bij C (aanhanger of oplegger) of E bij D( bus met aanhanger of gelede bus).

Toegevoegd na 6 dagen:
aangezien en mensen zijn die op alle slakken zout moeten leggen even een correctie het was een rondje over een bedrijventerrein..... mijn nederige excuses voor mijn gemaakte fout..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meen te herinneren uit mijn verleden dat tijdens een theorieles werd vertelt dat ook de wegen op een industrieterrein openbare wegen waren, is meer dan dertig jaar geleden dus kan het mis hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ theodbn nu als het een afgesloten industrieterrein is met een portier en een slagboom word het zeker niet aangeduid als openbare weg, maar die hadden ze 30 jaar geleden misschien nog niet, daar komt nog bij dat doorgaans een industriegebied, door het gros van de mensen niet als openbare weg word gezien. Je kunt daar natuurlijk over discuteren..... zeker als je iets zoekt omdat iemand je terecht heeft gewezen.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben op vele plekken in Nederland bekend maar een industrieterrein met slagboom en beveiliger (portier) heb ik nog nergens gezien, wel een industrieterrein dat 's nachts afgesloten met een slagboom is om inbraken te voorkomen. Dat laatste is gewoon openbare weg, dat wat jij omschrijft is geen industriegebied maar gewoon een bedrijfsterrein. Dat was dertig jaar gelden zo en vandaag nog. En wat andere mensen mogelijk mogen zien interesseert me niet, het gaat hier over rijlessen en daar horen ook de termen bij die bij een rijles behoren. Een industrieterrein is gewoon een openbare weg net zoals de weg tussen landbouwbedrijven in het buitengebied. Overigens ooit is gereden met een splitter en stapelbak? Ooit gehoord van een two speed? Ooit gehoord van een tussenbak? En het knopje op de versnellingspook omzetten is niet zoveel werk, dat kan elkeen die een beetje kan schakelen in een personenauto. En jij mij terecht wijzen!!!!! Laat me niet lachen. Het schakelen van een twingootje is in principe niet anders dan dat in een vrachtwagen. Poot op de koppeling en indrukken, pook in de juiste versnelling plaatsen, koppeling op laten komen en voldoende gas erbij geven om het toerental verschil op te vangen, poot van de koppeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus jij beweert dat je iemand zonder enige uitleg in een vrachtwagen met splitterbak kunt zetten en die meteen op de openbare weg kunt laten rijden? geef hem dan maar jou wagen en niet die van mij..... het schakelen is in principe hetzelfde? en om de juiste versnelling te plaatsen moet je wel weten welke toch verder verdiend het mss een aanbeveling mijn antwoord goed te lezen.....dan kun je zien dat ik in een splitterbak gelest heb, en ja ik heb ook met splitterbak en zelfs een fullerboit gereden dus je denigrerende opmerking kun je voor je houden ik rijd al lang genoeg en ver genoeg en ik weet waar ik over praat.

Andere antwoorden (3)

Ik heb les gehad in een Scania, best een grote vrachtwagen. Na een korte uitleg gingen we meteen de openbare weg op. En dat ging prima! Je went er heel snel aan dat je de bochten ruimer moet nemen om te voorkomen dat je achterwiel over het trottoir gaat. En als er iets fout dreigt te gaan, zit er nog altijd een instructeur naast je om in te grijpen.
Ja, het is dus verantwoord om meteen de openbare weg op te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, gelijk voor de leeuwen werpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou leeuwen ??? automobilisten kunnen erger zijn hoor
Negen van de 10 keer laten ze je eerst wat proberen op een prive (oefen) terrein en na 10 minuten weten ze echt wel of jij het type bent om mee op de openbare weg te gaan. Als dat zo is, snap je zelf ook wel hoe ver je bent. Zo niet, dan blijven ze nog even door oefenen op dat terrein.
Hoe dan ook, maak je geen zorgen, als je eenmaal gewend bent me de grotere afmetingen, dan is alles als een zg. "piece of cake".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik rij practies nooit meer in personen auto , grote auto is veel relaxter en makkelijker rijden met meer overzicht mijn vrouw rijdt altijd in de personen auto dus als ik vrij ben word ik gereden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:))) Helemaal mee eens v.w.b. het meer overzicht hebben, maar dat laatste doe ik liever niet.
Reddie
11 jaar geleden
Zowel met vrachtwagen als met bus reed ik meteen op de openbare weg. Ook om te zien of ik wel geschikt was. -
Daar je al een rijbewijs hebt en ook een hoeveelheid verkeersinzicht is het geen probleem om direct de openbareweg op te gaan met een chauffeur voor categorie C en D.

Een beginnend bestuurder heeft ook het schakelen en het sturen van een voertuig onder de knie, hij / zij hoeft dus alleen te wennen aan de omvang van het voertuig en de bij behorende onmogelijkheden.

Er is dan ook geen betere plek om te beginnen dan daar waar het in de praktijk gebracht moet worden: in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schakelen en sturen is wel net ff iets anders als met een personenwagen.......