Het grootste deel van de vrachtauto's die kantelen, heeft te snel gereden in de bocht. Een tweede oorzaak is een fikse zijwind, en ook kantelen ten gevolge van een klapband (en de macht over het stuur verliezen) komt voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te snel door de bocht met de koppeling nog in*

Andere antwoorden (8)

Een schuivende lading kan de oorzaak zijn. Het gewicht is dan niet meer op de juiste wijze verdeeld en heeft tot gevolg dat de wagen gaat kantelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bij een lading vol aardappelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan het ook! Het gaat om het gelijk verdelen van het gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom onjuist? Ik zeg niet dat het de enige en belangrijkste oorzaak van kantelen is. Wat jij in je antwoord schrijft is (ook) juist.
En daarnaast een verkeerde verdeling van de lading in de wagen, zodat het gewicht niet goed verdeeld is (te hoog of teveel aan één kant).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kantelen in Nederland komt in de eerste en tweede plaats door:

Plotseling stuurbeweging door even in dutten, uitwijken of schrikken en daardoor gaat de wagen schommelen en dat wordt steeds erger en hij valt om.
De lading doet er op zo een moment niet toe.

Door met de banden in de berm te komen en er proberen uit te komen.

pas later komt lading problemen. Ongevallen en kantelen door lading gebeurt verhoudingsgewijs veel minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grote oorzaak, de echte dader is het veel te hoge zwaartepunt. Een vrachtwagen is naar verhouding veel hoger dan hij breed is.
Ik heb zelf een geval van een gekantelde vrachtwagen gezien op de afsluitdijk, en dit bij felle zijwind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er idd aan hoe je wagen beladen is, en hoe het weer is of de vrachtwagenchauffeur rijd. Daarnaast is het ook de weg zelf wel eens de wegens hier in nl lopen soms behoorlijk schreef, en dan je lading verkeerd met verkeerde stuurbeweging kan bingo zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast alle goede antwoorden die je al hebt, wil ik er nog wat aan toevoegen.

De staat van het wegdek, met namen in Belgie (de hobbelende beton platen) waar op sommige plaatsen mega kraters zitten alsof er gisteren oorlog is geweest is een oorzaak.

De berm inrijden en proberen uit te komen is al gezegt, maar ook als je met 1 kant van vrachtwagen (alle wielen van 1 kant) in een zachte berm stil staat, kan het zijn dat zelfs na 30 minuten door verzakking van de berm met al dat gewicht, de vrachtwagen alsnog om gaat.

vrachtwagens met hangende (meestal vlees) lading of een tankwagen met vloeibare lading zijn extra gevoelig mbt kantelgevaar.

Verder zijn het ook vaak combinaties van. Bijvoorbeeld hobbelende weg met wind, scherpe bocht met zijwind of verschuiven van de lading in een bocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest voorkomende oorzaak van het kantelen van vrachtwagens op snelwegen is het gedrag van personenautobestuurders, bestuurders die plotseling naar rechts of links uitwijken direct voor een vrachtwagen met onvoldoende snelheid.

Hierdoor moet de vrachtwagenbestuurder flink afremmen en om een ongeluk te voorkomen uitwijken.

Echter door de vooruitstuwende kracht van de lading (lading remt minder snel dan voertuig) ontstaat er een enorme kracht in de bovenzijde van de laadruimte, deze kracht is zo enorm groot dat het met gemak de vrachtwagen laat kantelen en enkele meters vooruit schuiven.

Klapbanden en kapotte veerbalgen zijn nagenoeg nooit een oorzaak van kantelen, meeste vrachtauto's hebben wel meer dan 1 band op die plek onder de lading en de veerbalg is dusdanige geconstrueerd dat bij kapot springen geen kanteling kan veroorzaken.

Het in de berm rijden en er scherp uitsturen veroorzaakt ook geen kantelingen op een snelweg, wel zakt een vrachtwagen weg in vele bermen, zover dat tegensturen niet helpt en de vrachtwagen tot de as wegzakt en de as steunt op het wegdek, kantelen ook niet mogelijk.

Schuivende lading is ook niet van toepassing, lading heeft dan een zo laag zwaartepunt dat het geen kantelen kan veroorzaken, daarbij zou de vrachtwagen al bij het eerste verkeerslicht tot stilstand zou komen en niet meer verder kan, de lading zou dan door het kopschot de laadruimte uit schuiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn bron zijn ongevalsrapportages. Vermoedelijk (rapportage is nog niet gereed) is het laatste ongeval (kantelen) wederom veroorzaakt door de door mij genoemde feiten. http://www.omroepbrabant.nl/?news/170602512/Vrachtwagen+met+aardappelen+gekanteld+op+A58+bij+Oirschot.aspx Als je de foto's bekijkt zie ja dat het wederom gaat over een rechtstuk weg en er geen berm in de buurt is, het tegengestelde kan men hier weer waarnemen, het voertuig had nooit zo kunnen komen liggen als hij de berm had geraakt. foto 1: http://www.omroepbrabant.nl/Graphics/Image.aspx?object=News&type=large&image=De_aardappelen_over_de_weg_(Foto_Sander_van_Gils_SQ_Vision_Mediaprodukties)_1045330.jpg foto 2: http://www.omroepbrabant.nl/Graphics/Image.aspx?object=Picture&type=large&image=(Foto_Sander_van_Gils_SQ_Vision_Mediaprodukties)_1045330.jpg Bron foto's:
Omroep Brabant. De ligging van de vrachtwagen roept het vermoede op dat het hier wederom om een uitwijk manoeuvre ging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit noem ik geen bron. Er zijn minstens zoveel overzichten beschikbaar van ongevallen waarbij te snel rijden overduidelijk wel de oorzaak is van het kantelen, maar daar lul je niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook niet, aannames door passanten zijn pas een ware bron. Zal het ook wel zijn in dit geval: http://www.limburger.nl/article/20120102/REGIONIEUWS04/120109949/0/FRONTPAGE# Een te hoge snelheid van 85km/h op een rechte weg.
Het in houden van de koppeling in een redelijk scherpe bocht. Probeer zelf maar eens in je auto, je koppeling intrappen in een bocht. Hierdoor heb je veel minder grip op de weg.

Je voelt het al in een klein autootje, maar in een vrachtauto is dit funest dus is er een grote kans dat deze kantelt.