Kenteken aanhanger.

Er staat nu al zes dagen een flinke aanhanger op een parkeerplek...ik weet dat dit niet mag...maar dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is..moet een aanhanger ongeacht hoe groot hij is altijd een kenteken hebben ? Volgens mijn vriend niet..volgens mij wel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Als het toegestane gewicht van aanhanger plus belading meer dan 750 kilo is, moet de aanhanger een eigen geel kenteken hebben.

Als het toegestane gewicht van aanhanger plus belading minder dan 750 kilo is, moet de aanhanger hetzelfde kenteken hebben als het trekkende voertuig, maar dan met een witte achtergrond. Als zo'n aanhanger niet wordt getrokken, hoeft hij dus ook geen kenteken te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een kenteken is alleen verplicht voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je vriend heeft gelijk het is niet afhankelijk de grootte van de aanhanger.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het is afhankelijk van de gemeente hoe het in het Algemene Politie Verordening (APV) staat over het parkeren van aanhangers op de openbare weg.
In de meeste gevallen mag je een aanhanger niet langen dan drie dagen parkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wel of niet parkeren van een aanhangwagen, caravan, camper staat in de plaatselijke verordeningen (APV).
Deze zijn meestal via de internetsite van je gemeente in te lezen.
Bijna in elke gemeente is het voor een beperkt aantal dagen toegestaan dit soort voertuigen te parkeren binnen de gemeente (soms op enkel aangewezen plaatsen).
Een aanhangwagen met een totaal maximum gewicht van meer dan 750 kg (zeg maar laadvermogen volgens kentekenbewijs) moet zijn voorzien van een eigen kenteken (gele kentekenplaat).
Kleine aanhangwagens met een totaal maximum gewicht van minder als 750 kg hebben geen eigen kenteken en moeten zijn voorzien van het kenteken van het trekkende voertuig (witte kentekenplaat)