Wie heeft er voorrang: een veerboot of het gewone scheepvaartverkeer?

Of hang dat van vaarrichting af of van nog wat anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
11K

Het beste antwoord

De veerboot mag pas gaan varen als dat veilig is. Maar zodra de veerboot eenmaal onderweg is, moet het overige verkeer wachten.

Dit heeft ermee te maken dat veerboten verschillende manieren hebben om naar de overkant te komen. Eén daarvan maakt gebruik van stroming: de veerboot zit vast aan een lange ketting, die weer een stuk stroomopwaards vast zit in de bodem van de rivier.

Zodra de veerboot vertrekt, maakt hij onder invloed van de stroom een soort slingerbeweging aan de ketting, en 'zwaait' als het ware naar de andere oever. Dan werkt het natuurlijk niet als de veerboot halverwege zijn slinger moet stoppen. Daarom mag je de koers van een veerboot zodra hij onderweg is niet onderbreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor motorvaartuigen gelden de volgende regels:

Beroepsvaart heeft voorrang op recreatievaart. Een pont is beroepsvaart, en heeft dus voorrang op recreatievaart, ook al vaart het recreatieschip aan stuurboord wal in het hoofdvaarwater.

Hier waren beide schepen beroepsvaart. Dan geldt de regel, dat schepen die aan stuurboordwal in het hoofdvaarwater varen, voorrang hebben op schepen die dat niet doen.

Toegevoegd na 1 minuut:

Dit staat in het binnenvaartpolitiereglement (BPR) - zie de Bron hieronder.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed geantwoord Cryofiel! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okay ik meende mij te herinneren dat een veerboot altijd voorrang moet geven. Leek me al vreemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat aan stuurboordwal of stuurboord kant van de vaargeul vaart heeft voorrang op ander verkeer op hetzelfde water. Beroepsvaart wordt altijd als groot schip (>20 meter) beschouwd...ook al is het kleiner.
Echter, recreatie vaart > 20 meter heeft dezelfde rechten als beroepsvaart. http://www.rws.nl/images/Brochure%20Houd%20plezier%20in%20de%20vaart_tcm174-188261.pdf Wel heeft beroepsvaart voorrang bij kruisende koersen.
Cryofiel
13 jaar geleden
@reinier, je eerste alinea is niet juist. Als roeier heb ik geleerd dat beroepsvaart *altijd* voorrang heeft op roeiboten. Dat geldt ook als de roeiboot aan stuurboordwal op het hoofdvaarwater vaart, en het beroepsschip het vaarwater wil oversteken. Een pont heeft dus voorrang op een roeiboot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo heb ik het ook geleerd, Cryo, tenminste wat betreft de voorrang van beroepsschepen op pleziervaart. Maar veerboten zijn voor zover ik weet een beetje een vreemde eend in de bijt van de beroepsvaart.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zoals ik in mijn antwoord al schreef. Het gaat hier om twee beroepsvaartuigen. Dan heeft het vaartuig dat aan stuurboordwal over de hoofdvaarweg vaart, voorrang. In dit geval heeft het binnenvaartschip dus voorrang op de pont.
ronron1212
13 jaar geleden
Een veerpont moet echt wachten tot de beroepsvaart geen gevaar meer kan opleveren bij de overvaart. beroepsvaart kan het schip namelijk niet in een paar meter stil leggen
Cryofiel
13 jaar geleden
@Etab, een kanaal en een betond vaarwater zijn voor de vaarregels hetzelfde. Een kanaal hoef je niet te betonnen - je ziet ook zonder tonnen wel waar het kanaal loopt. Een betond vaarwater is bijvoorbeeld een meer; het Slotermeer is een goed voorbeeld. Daar loopt een betonde vaarweg overheen. Voor de vaarregels mag je net doen of de betonde vaarweg een kanaal is. In mijn antwoord geef ik juist aan dat het doorgaande verkeer voorrang heeft - althans, in dit geval, omdat er sprake is van twee beroepsvaartuigen. @ronron1212, inderdaad, da's precies wat ik al de hele tijd schrijf.
Een pont hoort te wachten op doorgaande vaart
13 jaar geleden
Net zoals in het verkeer hebben schepen die van rechts(stuurboord)komen voorrang.Behalve als ze een speciaal teken hebben.Dan zijn ze moeilijk b.v te manoeuvreren.Een veerboot heeft dat niet en moet zich dus aan de regels houden.Een vissers boot wel als deze b.v een net achter zich aansleept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat stuurboord is bij een kanaal, dus geen rivier is niet bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat een onzin! Wat stuurboord is in een kanaal, is net zo bekend als wat rechts is op een weg.