Welke invalide karretjes zonder AM Rijbewijs ?

Hallo, Ik ben 20 jaar en autistisch.
Ik heb veel moeite met het behalen van een rijbewijs
meerdere keren geprobeert maar de druk is te hoog, Ik zag dat er ook invalide ''auto's'' zijn.
Die je ZONDER rijbewijs mag besturen.
Mijn vraag is dan ook, Welke zijn dat ?

Toegevoegd na 52 minuten:
NIEUWE INFO :

Ik had gehoord dat je voor een amica
Mits hij niet breeder is dan 1.10M dat je erin mag rijden
Zonder een rijbewijs, Als je maar boven de 16 bent.
Klopt dit ?
Ook heb ik gehoord dat je hiervoor niet invalide voor hoeft verklaard te zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
5.5K

Antwoorden (2)

Helaas moet ik je teleurstellen. De wet schrijft voor dat je voor het besturen van een motorvoertuig in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs. In jouw gwval dus AM
In onderstaande link vind je alle info omtrent het rijbewijs en het te besturen voertuig. Toch zou ik willen zeggen: "Kop op!" De lat voor het AM rijbewijs ligt niet zo hoog als een B rijbewijs. De theorie zal je wel moeten beheersen. Succes.

Toegevoegd na 4 minuten:
De scootmobiel is hierop een uitzondering. Maar ik weet niet of je dat bedoelde.
http://www.scootmobielen.nl/nieuws/de-scootmobiel-in-het-verkeer/

http://www.rijbewijs.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voertuig als een Canta zou je zonder rijbewijs mogen rijden. Dit voertuig is ontwikkeld en toegestaan voor mindervaliden. Of je hier voor in aanmerking komt ? Neem even contact op met de dealer, deze kan je vast verder helpen.
Zie:
http://www.waaijenberg.com/canta/wat-is-een-canta
en
http://www.minicarcenter.nl/13/gehandicaptenvoertuig-(jdm-city).html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had gehoord dat je voor een amica
Mits hij niet breeder is dan 1.10M dat je erin mag rijden
Zonder een rijbewijs, Als je maar boven de 16 bent.
Klopt dit ?
Ook heb ik gehoord dat je hiervoor niet invalide voor hoeft verklaard te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het even voor je nagevraagd. Klopt wat je schrijft.
Voorwaarde voor een invalidevoertuig is inderdaad o.a. dat deze niet breder mag zijn dan 1.10 mtr.
Een europese invalidenkaart is niet nodig. Ik zou alleen wel voorzichtig zijn met de keuze van je parkeerplaats en het rijden op het trottoir als niet invalide.
Voor jongeren onder de 16 jaar is in bepaalde gevallen ontheffing te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwsgierig als ik ben, heb ik de Canta 'bekeken'. Alle info geeft aan dat je geen rijbewijs nodig het. Toch vind ik het vreemd dat het voertuig 180- 200 cc cilinderinhoud heeft. Dan moet je toch volgens de wet een rijbewijs van de categorie A of B hebben? Van mij een plus want hier zou ik niet zijn opgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de plus.
Canta is een Nederlands product. Een beetje een maas in de wet. Voorlopig is een rijbewijs niet nodig om ook minder validen in de gelegenheid te stellen zich te verplaatsen.