Motorolie is op pijl, krijg soms toch heel dikke zwarte pluimen rook uit de uitlaat... Iemand een idee waar dat door komt?

Toegevoegd na 54 minuten:
Ps: het is een Toyota Starslet op benzine

Weet jij het antwoord?

/2500

Misschien moet je je oliefilter en je motorolie eens laten verversen. De zwarte pluimen rook duidt op roetafzetting dus viezigheid. Je zou het met een cleaner misschien kunnen verhelpen. Zulke toevoegingen kun je bij de autoshop misschien halen, maar de voor en nadelen zijn ze erg verdeeld over in de meeste gevallen.

Waarschijnlijk 'verbruikt' de motor dan de smeerolie. De olie bestemd voor smering van de bewegende delen in de motor bereikt dan ook de verbrandingsruimte. Een motorrevisie komt in zicht.....

Er komt olie langs de zuigerveren in de cilinders. Onder de zuigerveren zit namelijk motorolie voor de smering van krukas, lagers e.d. en de zuigerveren zorgen niet alleen dat er voldoende compressie in de cilinders is maar ze zorgen er ook voor dat er geen motorolie in de verbrandingskamers komt. Om dit euvel te verhelpen, moet de motor uit elkaar. Als het een oude auto is van een paar honderd euro, kun je beter een andere auto kopen die geen rookpluim heeft.

In tegenstelling tot wat men hierboven beweert. Als het olie is is de pluim blauw en niet zwart. Dus is het geen olie Dus denk ik eerder aan verkeerde onvolledige verbranding.

Bij zwarte rookpluimen, denk ik aan een dieselmotor. Op het moment dat jij plankgas geeft, krijgt hij zo veel diesel ingespoten, dat hij deze niet allemaal kan verbranden, omdat het toerental nog te laag is om de benodigde lucht aan te zuigen. Zwarte rook is onverbrandde diesel.

Bekijk je vilter even, of ga gewoon naar een garage dat is het slimst

Zoals hier al eerder werd vermeld, zal het hoogst waarschijnlijk geen overmatige olie zijn. Je kan dit overigens controleren of het een vettige aanslag is of niet. Bij zwarte rook is het 9 v.d. 10 keer een onvolledige verbranding, veroorzaakt door een te rijk mengsel (te weinig zuurstof voor een volledige verbranding. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Een zwaar vervuild luchtfilter, ofschoon de meeste motoren daar een druk niveau compensatie voor hebben. Hoogstwaarschijnlijk zit het probleem in de brandstof voorziening. Ik weet natuurlijk niet hoe ver je kennis gaat, maar dit is redelijk specialistisch en heb je doorgaans meetapparatuur voor nodig. Hoe is trouwens het benzine verbruik?? en is hij wel door de APK keuring gekomen, dit is n.l. een controlepunt bij de keuring!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100