Waarom lopen we in Nederland buiten de bebouwde kom tegen het verkeer in

Ik weet dat dat wettelijk geregeld is maar wat kan daarvoor de reden zijn?
Want nu moeten zowel de voetgangers als de auto's stoppen als de weg te smal is om te passeren terwijl als ze met het verkeer meelopen alles gewoon "door hobbelt"

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik had al gehoord dat dit is zodat je het verkeer aan kunt zien komen maar zou je dan ook niet opzij moeten gaan ? nu kunnen auto's niet verder en staan de voetgangers een beetje suf te kijken waarom die auto in de weg staat. en vervolgens vaak om de auto heen over de andere weghelft gaan lopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Antwoorden (4)

Als je buiten de bebouwdekom links van de weg loopt kan je het verkeer zien aankomen, dat is de achterliggende gedachte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beter overzicht, is de achterliggende gedachte. Dat "als ze met het verkeer meelopen alles gewoon door hobbelt", zie ik niet zo. De snelheid van een voetganger is voor een automobilist bijna hetzelfde als stil staan.
Voetgangers zijn, evenals fietsers, een uiterst kwetsbare groep in het verkeer waar de meeste automobilisten nog veel te weinig rekening mee houden. Vaak wordt door automobilisten vastgehouden aan de voorrangsregels zonder rekening te houden met de kwetsbaarheid van voetgangers, fietsers en andere kwetsbare verkeersdeelnemers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat de redenatie was, dat gezien de auto's buiten de bebouwde kom 80 km/u mogen, het voor de voetganger fijner is om hem aan te zien komen, en in geval het noodzakelijk is in de berm te kunnen springen. Als je rechts loopt ben je volledig afhankelijk van de oplettendheid van de automobilist. En dat is dus een paar ogen minder! Bedenk dat de regel stamt uit de tijd dat voetgangers veel minder dan nu een eigen plek op de weg hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zie je auto's aankomen.