wat voor navigatiesysteem gebruikt men in een ambulance, politie of brandweerauto?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
4.7K

Het beste antwoord

De meeste brandweerauto's en ambulances in ons land zijn uitgerust met Citygis.

In 2008 is ook de Regiopolitie Groningen overgestapt op dit systeem voor de noodhulpauto's ( wordt in sommige regio's ook wel directe hulpverlening of dhv genoemd). Volgens mij zijn inmiddels meer politieregio's overgestapt op dit systeem. Systeem voldoet, en dat is mijn eigen ervaring, in elk geval prima.

Voordeel van het systeem is dat er allerlei plaatselijke informatie kan worden toegevoegd.Voor brandweer is dit bijv dat het systeem automatisch rekening houdt met de breedte en zwaarte van de verschillende dienstvoertuigen en hier de route op aanpast. Tevens zijn de brandkranen weergegeven.

Bij de politie kan men vanuit de meldkamer meldingen doorsturen naar de noodhulpauto's. De agenten hoeven dus niet zelf meer het adres in te tikken. Tevens zijn alle dienstvoertuigen, die voorzien zijn van AVLS, is het auto volgsysteem, te zien op het navigatiesysteem. De agenten kunnen dus zien, waar de collega's zich bevinden.

De projectauto's van de politie, dit zijn opvallende dienstvoertuigen, die niet als noodhulpvoertuigen worden gebruikt, zijn nog steeds niet voorzien van navigatie. Zelfs geen goedkoop TomTommetje. Agenten moeten hun prive TomTom meenemen of werken met het klassieke stratenboek. Lang leve de bezuinigingen zullen we maar zeggen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op van die politie programma´s zie ik meestal een TomTom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt af van de regio en bij ambulance de uitvoerder zo was er laatst een connexxion ambulance die het adres niet kon vinden door verouderde software van een
tomtom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon TomTom hoor, maar ingesteld op hulpvoertuig