Is er een bepaalde regel voor hoe schuin je je scooter-kenteken mag hebben?

Mijn scooter kenteken zit best wel schuin en ik hoorde van iemand dat je je kenteken maar 30 graden ofzo mocht hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
3.4K

Antwoorden (2)

Met dank aan google/RDW:

Art. 5.*.1:

puntje 5.
Het kenteken moet goed leesbaar zijn en de
kentekenplaten mogen niet zijn afgeschermd.

Visuele controle, waarbij de letters en cijfers
volledig zichtbaar moeten zijn indien de waarnemer
op een afstand van 20,00 m vóór dan wel achter
het midden van de personenauto staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit geldt voor personenauto's. Maar voor andere soorten kentekens zal hetzelfde gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat er regels zijn, zie hier: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-069_Regeling_kentekens_en_kentekenplaten.htm

Artikel 7 lid 6:

"6. De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:

a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,

b. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt."