Waaroom ben je pas strafbaar als je meer dan 0.2 promille hebt en niet gelijk als ze alcohol constateren?

Het is toch net zo makkelijk om te zeggen dat je helemaal niet met alcohol achter het stuur aan het verkeer mag deelnemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Ten eerste kan een kersenbonbon met alcohol geen kwaad.

Ten tweede maakt elk mens altijd zelf een beetje alcohol aan in zijn bloed. Echt nul procent zal het dus nooit kunnen worden.

Bij de ene persoon is dat van nature wat meer dan bij de andere persoon.

Je moet dus ergens een grens trekken. Wij hebben gekozen voor 0,2 promille. Of dat 0,1 promille kan worden? Waarschijnlijk wel. Lager is waarschijnlijk niet mogelijk, om de hierboven genoemde redenen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat er ook wel eens een beetje alcohol in je bloed kan zitten door bonbons of een bepaald toetje of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er meetbaar natuurlijke alcohol in je bloed zit zonder dat je gedronken hebt. Bij de een weliswaar meer dan bij de ander. Ook het gebruik van medicijnen kan de meter beïnvloeden omdat ook hier alcohol in kan zitten. Vergeet verder niet dat er in eten ook wel alcohol gebruikt wordt en men het vindt kunnen dat er bij het eten 1 glaasje wijn gedronken wordt. Om deze redenen hebben ze bedacht dat 0% niet haalbaar. Dit om iedereen die voorgenoemde gevallen betreft te beschermen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een wetje waarin staat dat je niet onder invloed mag zijn van "enige stof" waarvan men kan vermoeden dat als je dat gebruikt, je niet meer in staat bent om een voertuig tre besturen. Dit wetje wordt vooral gebruikt bij het vermoeden van gebruik van medicijnen of drugs. Het een soort kapstok-wet die gebruikt wordt als de andere wetten niet echt bewijsbaar zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus in feite is de mogelijkheid er om te zeggen dat je met een kleine hoeveelheid alcohol op, strafbaar bent maar dan moet je wel gevaarlijk gedrag vertonen op de weg. Geef mij 1 glas wijn en ik ben al niet meer te vertrouwen achter het stuur omdat ik het niet gewend ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het eten van rijp fruit, dat soms al een beetje aan het gisten is, kun je ook een weinig alcohol in je bloed krijgen. Momenteel mag je met 1 drankje zeer waarschijnlijk wel rijden, maar als je dat drankje toevallig met een overrijpe perzik hebt genuttigd, kan het wellicht toch weer teveel zijn.

De voornaamste reden is, dat een promillage van 0.2 veel beter te handhaven is dan 0.0... Uiteraard is niets drinken wel zo safe, voor jou en voor je medeweggebruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee dingen. UIteraard is het zo dat er via normaal eten & vergisting in de darmen ook alcohol in je bloed kan komen. Daarnaast is er de mogelijkhedi dat de aparatuur een foutje maakt. om dit onterecht bestraffen tegen te gaan is er geen absoluut nulpunt gebruikt