Waar zijn de waterbasins voor die je vaak ziet bij een oprit voor de snelweg?

Bij een oprit voor de snelweg zie je erg vaak een klein meertje(of waterbasin), heeft dat nog een functie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
2.3K

Het beste antwoord

De meertjes die je vindt in klaverbladen en bij op- en afritten hebben geen specifieke functie, behalve dan dat ze water opvangen. Ze zijn vaak via duikers onder de snelweg door verbonden met sloten.

In sommige gevallen worden het waardevolle natuurgebiedjes omdat ze vrijwel onbereikbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Het juiste antwoord. Gewoon wateropvang, heel functioneel dus. Anders krijg je plassen op de lagergelegen stukken asfalt, en zompige (en dus instabiele) taluds.

Andere antwoorden (3)

ja dat heeft nog een functie want er moet tegenwoordig nog zoveel gezuiverd worden maar als het geen functie meer heeft word het weggehaald en komt er iets nieuws
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waterbassins staan een kilometer of twee van de snelweg af, om de geluids (en geur!!) overlast
zoveel mogelijk te beperken. Dat opritje is er natuurlijk zodat de vrachtwagens op en aan kunnen rijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die waterbassins staan er om het water te zuiveren, dat gebeurd nog veel in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vermoed dat het voor de afwatering is.
daarnaast hebben ze nog een functie: het zijn kleine, relatief veilige ecosysteempjes waar watervogels een toevlucht kunnen zoeken.