Wie heeft die 60 km/u wegen verzonnen en waarom?????

Dit vraag ik omdat mensen nu midden op de weg rijden ipv rechts van de middenlijn, dus continue voor gevaarlijke situaties zorgen. Is dit wat ze noemen veiliger? Ik snap er niets van. Waarom geen middenlijn????

Bij 60 km/u frontaan botsen doet ook zeer.

Misschien lijkt het veiliger, is het veiliger, maar of dit nu ideaal is.
Dat 60 km/u vind ik wel ok. Mensen rijden toch altijd wat harder dan mag dus op die manier heb je de meute wel waar je ze hebben wilt, een stuk langzamer.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Antwoorden (7)

door het ontbreken van de middenlijn en het plaatsen van de zijlijnen is de (lijkt) weg smaller geworden. bij veel mensen roept dit de neiging op om zachter te rijden wat weer ten goede komt aan de verkeers veiligheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er gebeuren met deze vorm van de weg niet meer ongelukken. Op provinciale wegen waar 80 gereden mag worden gebeuren statistisch gezien de meeste en de ernstigste ongelukken, zeker per gereden kilometer weg. Op 60 wegen is dit veel minder, en op de snelweg nog veel minder.

Frontale botsingen zijn bij mijn weten zeer uitzonderlijk, maar wellicht heb jij een andere bron?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is voor de bescherming van fietsers. Het wordt veel toegepast op wegen waar geen apart fietspad is en ook niet gemaakt kan worden. De nieuwe lijnen laten ook een fietspad zien, waar de fietsers niet gehinderd mag worden. Dus auto's rijden langzamer en mogen de fietsers niet in gevaar brengen, men rijdt dus behoedzamer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft de wegbeheerder bedacht...

Op de wegen waar jij het over hebt zijn doorgaans aan bijde zijden van de weg zogenoemde fietsstroken aangelegt. Dit omdat het verkeer dan voor elkaar kan uitwijken. Verder is het doorgaan niet zo dat dit druk bereden wegen zijn. En deze wegen zijn doorgaans te smal om er een tweebaansweg van te maken van 2 x 4 meter. Dus dit zal wellicht de reden zijn dat er geen middenlijn is...

En frontaal botsen bij 60 km/u is een aanzienlijk gevaarlijke situatie ja. Sterker nog: Frontaal botsen kan bij 19 km/u al dodelijk zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De overheid probeert van alles om de weggebruikers tegen zich zelf te beschermen en dit is een van de maatregelen. Maar aan iedere maatregel zitten ook weer nadelen en veel mensen kijken alleen maar naar de nadelen terwijl ze de voordelen niet zien. Bij geen middenlijn lijkt de weg smaller, waardoor men voorzichtiger gaat rijden en meer rekening houdt met en tegenligger. En dat is nu precies de bedoeling!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wegens bezuineging.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De overheid/wegbeheerder.
Om duidelijkheid te krijgen in het soort verkeer dat over de weg gaat.
Langzaam rijdend verkeer <60 km uur.

Er is geen midden belijning als de weg te smal is om twee vrachtwagens op een normalen manier langs elkaar kunnen rijden.

Uit ervaring weet ik dat juist op dat soort wegen de veiligheid groter is dan op wegen met een belijning. Je krijgt dan een valse veiligheid.