Wie kan mij uitleggen wat nu precies bedoeld wordt met de BINNENring van Amsterdam en wat met de BUITENring? EN welke is de A10?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
20.1K

Antwoorden (4)

In Amsterdam wordt met binnenring de route Marnixstraat-Weteringschans-Saphatistraat bedoeld. Deze ligt nog binnen de Centrumring (stadsroute S100) en moet daarmee niet worden verward.

De buitenring is de A10, de snelweg die rond Amsterdam ligt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Normaal gesproken is de binnenring de binnenste baan van een ringweg, de buitenring de buitenbaan.

Toegevoegd na 3 dagen:
zie onderstaande afbeelding van een tekening van de binnenring waarover de gemeente Amsterdam zelf communiceert. Prima als mensen het daarmee niet eens zijn, maar dit geeft de gemeente dus zelf aan. Zie ook de opmerkingen hierover op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ringweg A10 is de snelweg rond Amsterdam.

De aanduiding binnen of buitenring heeft te maken met het aangeven van een file, ongeval of een andere calamiteit en wordt gebezigd door politie en andere hulpdiensten.

Vanaf de Coentunnel richting Den Haag noemt men het de buitenring. Vanaf de Coentunnel richting Amersfoort rijdt men over de binnenring.

In dier voege dient men de uitleg van de ringweg A10 te interpreteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal met je eens. In Amsterdam wordt met binnenring iets anders bedoeld dan de richting van de ringweg A10. Wat je beschrijft is wel een gebruikelijke definitie voor een ringweg, maar dat gaf ik ook al aan met de link naar wikipedia.
De binnenring is de binnenste baan van een ringweg, de buitenring de buitenbaan. Een binnenring gaat in de meeste landen (te weten de landen waar men rechts rijdt) met de klok mee, een buitenring tegen de klok in; in landen waar men links rijdt is dit omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnenring en buitenring worden in de media op een verwarrende manier dubbelop gebruikt. Enerzijds is er natuurlijk de A10, de ringweg, die buitenom loopt en dus als 'de buitenring' zou kunnen worden beschouwd, in tegenstelling op de doorgaande straten in de stad zelf, die we de binnenring kunnen noemen.

Maar de A10 zelf is verdeeld in een noordwaartse en een zuidwaartse snelweg, waarvan de zuidwaartse aan de westkant van de stad de buitenring genoemd wordt, en de noordwaartse aan de westkant van de stad de binnenring.

Dus de A10 is de buitenring, met een zuidwaartse buitenring en een noordwaartse binnenring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de antwoorden! Duidelijk! In het algemeen kan dus gesteld worden dat de binnenring de A10 met de klok mee is, en de buitenring de A10 linksom.
Ik denk dat hierop ook gedoeld wordt bij de verkeersinformatie op de radio.
Echter, oa de gemeente Amsterdam daarentegen, doelt volgens "som" op de route Marnixstraat-Weteringschans-Saphatistraat. Dit lees ik ook wat terug in het antwoord van Stippel.
Nogmaals dank voor alle antwoorden!