Je thomos zelf een beurt geven. Hoe?

Wat moet je doen en waar moet je op letten. De fietsenmaker is een beetje te duur als je het mij vraagt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
2K

Het beste antwoord

Het onderhoud aan je brom/snor-scooter kun je ook gewoon zelf doen.
Hoofdzakelijk moet je gewoon met een beetje verstand
van zaken kijken
naar je scooter wat er aan gedaan en vervangen moet worden.

Verder alle draai- en scharnierpunten inolien, de bandjes weer eens oppompen, de remmetjes stellen, olie van je overbrenging (transmissiekast/tandwielen) verversen (om de 2000 en 10.000 Km), kijken of je rempadjes en remblokken niet versleten zijn, de lampen testen inclu remverlichting, de remkabels schoonmaken en invetten op de draadeindjes, je luchtfilter schoonmaken, je bougie eruit draaien en kijken of ie goed is en correct vonkt (anders vervangen), de electra nalopen en evt. connector blokken invetten met vaseline, stekkerverbindingen controleren, je accu opladen en bijvullen mits nodig (bij onderhoudsvrije is dit niet nodig), en nog wat slimmigheidjes afhankelijk van de staat van je brommer en je gereden kilometers. Of jouw dealer dat ook allemaal doet weet ik niet, maar dit kun je zelf ook als je er aandacht voor hebt. De v-snaar na ....? km of als er duidelijk slijtage te zien is. Als je scooter zachter gaat rijden en meer toeren maakt. Dan is ie smaller geworden en moet je em vervangen. Nieuwe rollers na ongv. 5000 km (verschilt per merk!), of als de zijkanten afgevlakt (platte kantjes) zijn.

Hieronder is er ook nog een onderhoudsschema als bestand toegevoegd. Hierin is aangegeven om de hoeveel km je wat moet nakijken/vervangen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Het antwoord is op zich wel goed (+ erbij), maar om nou te zeggen dat je 'het gewoon zelf kunt doen' vind ik iets te kort door de bocht. Je noemt een aantal eenvoudige klusjes, maar de moeilijkheid zit hem in de lastiger klussen zoals kleppen stellen en V snaar vervangen. Ook moet je de toleranties kennen en weten hoe je bepaalt of onderdelen vervangen moeten worden of niet. Voor jou misschien allemaal gesneden koek, maar je hebt er a) soms speciaal gereedschap voor nodig en b) je moet dus de afstelwaarden weten. En ik (ik heb mijn scooter ook net een beurt gegeven) vond het ook lastig te achterhalen welke spullen je precies moet kopen. Welk type olie, bougie, luchtfilter, naafolie etc. Maarre succes hoor, het geeft wel een soort voldoening als je het zelf doet en je spaart een leuk bedrag uit.

Andere antwoorden (1)

Bij de boekhandel is waarschijnlijk wel een boek te vinden waarin goed beschreven staat waar je op moet letten bij het repareren van je scooter. Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Zo heb ik een hoop geleerd over het onderhoud aan normale fietsen. Een boek kan je er makkelijk bij houden als je aan het klussen bent aan de (motor) fiets.