Hoevaak had de 'titan' de titanic al bezocht?

Met of zonder mensen erin. En was dat steeds dezelfde boot of telkens een upgrade?

11 maanden geleden
in: Vervoer
15.9K

Antwoorden (1)

De Titan had drie eerdere expedities gemaakt naar het wrak van de Titanic, waarvan de eerste in juli 2021 was.
Het was dezelfde boot, waar aan gesleuteld werd. Tijdens een duik naar de Titanic in 2022 werd een van de stuwraketten op de Titan per ongeluk achterstevoren geïnstalleerd en begon de duikboot in cirkels te draaien toen hij probeerde vooruit te komen in de buurt van de zeebodem. Het probleem werd omzeild door te sturen terwijl de gamecontroller zijwaarts werd gehouden. Volgens gerechtelijke documenten van november 2022 meldde OceanGate dat de duikboot tijdens een duik in 2022 last had van batterijproblemen en als gevolg daarvan handmatig aan een hefplatform moest worden bevestigd, waardoor externe componenten beschadigd raakten.
.
Volkskrant
Dit experimentele schip is niet goedgekeurd door een officiële instantie.
De communicatie met de onderzeeër verloopt via een schip, gps-systemen werken niet onder water. Het schip aan de oppervlakte moet de onderzeeër naar de Titanic toe leiden, en doet dat door sms’jes naar de kapitein te sturen. Omgekeerd kan de Titan korte geluidssignalen naar het schip zenden om te bevestigen dat de onderzeeër het nog doet en aan te geven waar die zich precies bevindt.
Mike Reiss, die drie keer als passagier mee is geweest op een onderwaterreis van de Titan, vertelt dat de communicatie bijna altijd wegviel. Daardoor fladderde de onderzeeër vaak maar wat rond. Hij zegt dat passagiers zich bewust zijn van de gevaren en die accepteren.
Sommige onderdelen van de Titan lijken geïmproviseerd. Een handgreep aan de binnenkant is gekocht bij een kampeerwinkel Ook opmerkelijk: metalen buizen aan de zijkanten die kunnen worden gelost, moeten ervoor zorgen dat de Titan snel kan stijgen.
SimonV
11 maanden geleden
SingingCoyote13
11 maanden geleden
een gamecontroller. wordt bestuurd met een usb controllertje van 20 euro op aliexpress. niet eens een ps5 of xbox series x/s controller maar een goedkoop dingetje van 20 piek, omg. - ik zag het ook al ergens op youtube maar ik dacht dat dat een grap was. en die controller die ze lieten zien op yt was zo een goedkoop middeklasse model wat in duizend stukjes uitelkaar valt als je die laat vallen (heb zelf een bijna idem alleen andere kleur - en ja die heb ik ooit van maar 30 cm hoogte per ongeluk laten vallen, en ja inelkaar zetten duurde letterlijk een uur). welke idioot gaat in een diepzee duikboot +300 meter onder water naar de titanic kijken terwijl die duikboot via een pruts usb controller wordt bestuurd. -sorry- maar ik heb het even niet meer.
erotisi
11 maanden geleden
Ik lees wel een boot door gebruik minder goed wordt of zelfs maar eenmaal gebruikt kan worden.
erotisi
11 maanden geleden
Er waren overigens al 13 eerdere duiken naar de Titanic succesvol uitgevoerd door hetzelfde bedrijf.
escape
10 maanden geleden
Dit onderzeebootje had echt geen stuwraketten.