Wie moet achteruitrijden in NL op smalle, hellende, holle weg? Stijgende auto of dalende camperbus?

Ik reed in heuvelachtig Limburg met m'n camperbus naar beneden op een holle weg, dus zonder uitwijkmogelijkheden was nog niet halverwege en kwam automobilist tegen die verwachtte dat ik m'n bus in een boerenpad zette waar ik niet op durfde (steil en modderig). Hij werd boos. Ik rijd vaak zonder problemen op die weg en iedereen die omhoog rijdt zet hem normaal terug als ie een auto tegenkomt (ik ook). Ik dacht altijd dat iemand die naar beneden reed voorrang had in zo'n situatie, want helling op terugzetten is niet fijn. En al helemaal niet met een vrij grote bus. Iemand een idee van de verkeersregels hiervoor?

een jaar geleden
in: Vervoer
4.6K
LeonardN
een jaar geleden
Vziw zijn daar geen specifieke regels voor. Niet in NL iig.

Antwoorden (2)

In de bergen gelden natuurlijk de gewone voorrangsregels voor het verkeer, maar in de bergen gelden een aantal extra voorrangsregels die niet in je Nederlandse theorieboek staan. De belangrijkste regel is natuurlijk je gezond verstand gebruiken. speciale voorrangsregel in de bergen is dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer. Stijgend verkeer komt namelijk lastiger weer op gang. Een uitzondering zijn de postbussen. Die hebben altijd voorrang. De toepassing van deze regel kan natuurlijk per geval verschillen. Een zwaar beladen vrachtwagen die de helling af komt, kan ook niet zomaar stoppen. In zo’n geval is het beter om als stijgend verkeer aan de kant te gaan. In ingewikkelde gevallen geldt: wie het makkelijkste kan uitwijken, moet dat doen.
https://bergwijzer.nl/reportage/tips-voor-veilig-autorijden-in-de-bergen

Oftewel, o.h a. heeft stijgend verkeer voorrang.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min Het staat niet in Nederlandse theorieboeken omdat het niet in de Nederlandse wet staat. Ik neem aan dat het een regel zal zijn in een aantal landen met bergen en de website daar naar refereert.
(Lees ook: "Het voorbereiden van je reis. Een vakantie in de bergen moet je altijd goed voorbereiden en dat geldt ook voor de rit er naartoe") "Oftewel, o.h a. heeft stijgend verkeer voorrang."
(Aangenomen dat "o.h a." over het algemeen betekent). De vraag gaat specifiek over Nederland. De Nederlandse regels omtrent voorrang zeggen niet over stijgend/dalend verkeer. Daarnaast gaat de regel over bergen. Die hebben we niet in Nederland. https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/verkeersregels/voorrang
"
Voorrangsregels in het BUITENLAND
.....
In de BERGEN heeft stijgend verkeer voorrang op het dalend verkeer, maar het voertuig dat het makkelijkst uit kan wijken, gaat aan de kant.
"
Thecis
een jaar geleden
Waarvan akte. Er staat ook in dat het niet in het Nederlandse theorieboek staat. Oftewel ik had dat kunnen benadrukken. Dat benadrukken beschouw ik als een detail in dit geval omdat het er al duidelijk staat, in ieder geval voor de meesten.
Verder staat er ook een verklaring in waarom stijgend verkeer in de bergen voorrang heeft. Iets wat tot nu toe in andere antwoorden ontbreekt.
Maar ik snap wat je bedoelt. Hartelijk dank voor je input.
Niemand moet achteruit rijden in zo'n situatie in Nederland, er is namelijk geen voorrangsregel voor hier.
Je zal er dus met zijn tweeën uit moeten komen.

In landen waar er wel regels over zijn heeft stijgend verkeer (in de bergen) normaliter voorrang.

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/verkeersregels/voorrang
(met de algemene voorrangsregels)

Maar ook:
"
Voorrangsregels in het buitenland
...
In de bergen heeft stijgend verkeer voorrang op het dalend verkeer, maar het voertuig dat het makkelijkst uit kan wijken, gaat aan de kant.
"
===

Als je het nu argumentatief (buiten het juridische om) gaat bekijken, is het nog lastig.

We kunnen dan wat regels/wetten bekijken die in het buitenland gelden en de argumenten daarvoor:
https://bergwijzer.nl/reportage/tips-voor-veilig-autorijden-in-de-bergen
"
Verkeersregels in de bergen
In de bergen gelden natuurlijk de gewone voorrangsregels voor het verkeer, maar in de bergen gelden een aantal extra voorrangsregels die niet in je Nederlandse theorieboek staan.
De belangrijkste regel is natuurlijk je gezond verstand gebruiken. speciale voorrangsregel in de bergen is dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer.
Stijgend verkeer komt namelijk lastiger weer op gang.
Een uitzondering zijn de postbussen. Die hebben altijd voorrang. De toepassing van deze regel kan natuurlijk per geval verschillen.
Een zwaar beladen vrachtwagen die de helling af komt, kan ook niet zomaar stoppen.
In zo’n geval is het beter om als stijgend verkeer aan de kant te gaan.
>>In ingewikkelde gevallen geldt: wie het makkelijkste kan uitwijken, moet dat doen.<<
"

Kijkend naar jouw situatie (geen berg, dus vrij weinig stijging) en een auto, die neem ik aan vrij makkelijk op zou kunnen trekken, terwijl jij als camperbusbestuurder lastig achteruit (omhoog) moet, zou ik ook zeggen dat de auto beter even kan wijken voor jou. Maar dat is dus GEEN verkeerswet. Daarnaast is het voor een ander geval dus eerder andersom. Je idee dat dalend verkeer normaliter voorrang krijgt is dus sowieso incorrect. In een mogelijke discussie met een tegenligger kan je dergelijke argumentatie dus maar beperkt gebruiken, je kan hier dus niet zeggen wat "moet".
Kortgezegd:

Het antwoord op de vraag is en blijft:

Niemand moet achteruit rijden in zo'n situatie in Nederland, er is namelijk geen voorrangsregel voor hier.
Je zal er dus met zijn tweeën uit moeten komen.
Toegevoegd op 26 mei 2022 09:32: tekst
een jaar geleden