Is de samenreis korting bij de NS, ook geldig als ik zelf een abonnement heb?

Ik heb een OV kaar vanuit mijn werk. Zie onderstaand:
https://www.p-direkt.nl/informatie-rijkspersoneel-2020/financien/vergoedingen-en-toelagen/mobiliteitskaart-rijksoverheid

Ik mag daarmee niet privé reizen en dat doe ik dus ook niet. Maar mag ik wel treinkaartjes met korting kopen onder het mom van de "samenreis korting" van de NS?
.
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

een jaar geleden
in: Vervoer
4.8K

Antwoorden (2)

Je kunt wel gebruik maken van de samenreiskorting door met iemand mee te reizen die een geldig NS-abonnement heeft. Om de korting te gebruiken heb je een prive OV-chipkaart nodig, of je moet losse kaartjes kopen zonder OV-chipkaart. Je OV-kaart van het werk kun je voor die reis niet gebruiken als het prive is.

Reis je regelmatig ook prive met het openbaar vervoer, koop dan een gewone OV-chipkaart. Per reis bepaal je of je prive reist of voor het werk en kies je welke kaart je gebruikt. Reis je bijna nooit prive met het OV, koop dan gewoon af en toe een los kaartje, op het station of vooraf online.
.
Dus: is de samenreis korting ook geldig voor jou? Ja.
Kun je de samenreis korting combineren met je OV-kaart van het werk? Nee.
Toegevoegd op 14 mei 2022 09:48: tekst
een jaar geleden
Je vraag luidt: “Is de samenreis korting bij de NS, ook geldig als ik zelf een abonnement heb?”
Het antwoord op die vraag is ja. Om samenreiskorting aan een médereiziger te gunnen moet de gastheer zelf een abonnement hebben.

Maar blijkens de vraaguitleg wil je iets anders. Je wil aan jouw _mobiliteitskaart_ een recht ontlenen om Samenreiskorting te kunnen toepassen.
Maar die mobiliteitskaart is zelf geen abonnement, en hij geeft geen recht op Samenreiskorting voor medereizenden.

Jouw mobiliteitskaart van de Rijksoverheid is voor NS voorzover ik het kan volgen vergelijkbaar met hun NS Businesscard. En dat is blijkens de NS Voorwaarden in
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1612967874024/content/assets/ns-nl/voorwaarden/reizen-met-ns-2021.pdf (onderaan in de tabel op bladzijde 10) een soort creditkaart maar geen echt abonnement, en in de kolom Samenreiskorting staat op die regel dan ook geen vinkje.

Dus zelfs als je van de baas er wél privé mee zou mogen reizen, dan nog zou je geen samenreiskorting kunnen verstrekken aan medereizigers. Omdat het geen abonnement is.

Je kunt dit desgewenst nog navragen via https://www.ns.nl/zakelijk/service . Maar ik geef je geen kans.
Bordensteker
een jaar geleden